Beantwoorden aan de technische installatie eisen van de EPB regelgeving

47

Beantwoorden aan de technische installatie eisen van de EPB regelgeving

gilberto
gilberto
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello, 

Antwoord van de VEKA op mijn vraag over het aankopen en plaatsen van 2 nieuwe elektrische convectoren, die zullen worden geplaatst in de nieuwe living die wordt gebouwd.

De uitbreiding van uw woning, waar u nieuwe, hier specifiek eletrische radiatoren zou toevoegen, dienen afgetoetst te worden aan de technische installatie-eisen binnen de EPB-regelgeving.

Uw beide vernieuwde, nieuwe radiatoren moeten voldoen aan de EPB-eisen van toepassing. Als er aan de andere radiatoren niets wordt voorzien, dient u daar ook geen eisen aan af te toetsen.

In de nieuwe te bouwen living na uitbreiding van onze 2 slaapkamers zullen 2 elektrische convectoren worden aangekocht en geplaatst.

De VEKA heeft een antwoord geschreven op mijn vraag hierover, waar ik niets van begrijp. 

Uw beide vernieuwde, nieuwe radiatoren moeten voldoen aan de EPB-eisen van toepassing. 

Als er aan de andere radiatoren niets wordt voorzien, dient u daar ook geen eisen aan af te toetsen.

Wat betekent precies "Uw beide vernieuwde, nieuwe radiatoren moeten voldoen aan de EPB-eisen van toepassing?

Is er iemand die hier een verklarende uitleg kan op geven wat dit precies inhoudt?

grtz,

gilberto

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Heb je de "vertaling" naar het Nederlands al gevraagd aan VEKA?

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel

Maximum 15 W per vierkante meter. 

Vloeroppervlak van 24m²

24m² x15W /m² = 360W maximaal.

Snap dus niet hoe je komt op 1500 of 2000W.

Tuurlijk wordt electrische verwarming niet meer aangemoedigd, ze kunnen amperkes nog produceren. 

Er zijn andere en betere methode om te verwarmen waar onder andere warmtepomp het meest efficient en voordelig is . De prijs van 29.749,€ is van de pot gerukt. Er zijn goedkopere mogelijkheden. Gegarandeerd.

Je bedenkingen dat de temperatuur beinvloed wordt door zomer /winter en gebrek aan grondwater ... is mis. 

Er wordt gebruik gemaakt van bodemtemperaturen die vrij constant zijn en blijven in de ondergrond. Hoe dieper je gaat hoe hoger die temperaturen worden. HEt is een gesloten circuit, wat wil zeggen dat je via een aanvoer vloeistof  in de grond brengt en daar laat opwarmen door de bodemtemperaturen en via een retour terug naar boven brengt. Deze pluswarmte wordt dan via een vat overgebracht naar de boiler van de verwarmingselementen.

De constructie met een ventilator is het principe van airco. 

Warmte wisseling van binnen naar buiten in de zomer en in de winter omgekeerd. Meeste airco's zijn nagenoeg geruisloos.

Je bedenking dat het een idote reglementering is ... dan toch even de bedenking maken waar je dan denkt dat electriciteit vandaan komt ? 

Steenkool ? tsja de meeste mijnen zijn dicht want niet rendabel en de inpakt op co en vervuiling is nogal drastisch niet?

Gas ? Met de huidige gasprijzen is je opmerking inderdaad terecht voor aangedreven wartepompen maar je vergeet dat er veel electrische centrales op gas werken.

Kernenergie ? Denk dat de problematiek je wel duidelijk is, zelfs onze regering laat doel toch nog open tegen alle adviezen in. 

Water ? De watervallen van Coo zijn niet rendabel en zoveel rivieren kunnen we niet afdammen om electriciteit op te wekken. 

Windenergie ? Dit is een van de beste mogelijkheden maar de protesten tegen windmolens in de achtertuin of op zee zorgen er niet voor dat dit een kapitaal en belangrijk alternatief kunnen worden. 

Bodemenergie ? We hebben geen vulkaanaktiviteiten in onze ondergrond maar wel een merkelijk verschil in oppervlakte temperatuur en dieper in de bodem. 

Dus ik denk dat de keuze naar bodemenergie meer en meer gebruikt moet worden. 

Het is duidelijk dat je een warmtepomp niet alleen voor je living gaat gebruiken, je zou gek zijn om twee totaal tegenstrijdige systemen te blijven gebruiken. Het is aangewezen om dan alles op die warmtepomp te plaatsen.

1
kas
kas

Het reageren in een gequote tekst zonder enig onderscheid tussen oorspronkelijke tekst en het antwoord daarop maakt het onleesbaar.

Enigste wat ik onthoud: je hebt internet prijzen en geen offerteprijzen.

1
Adrie
Adrie
2 17 Andere professioneel

En verwijzen naar zonnepanelen voor verwarming in de winter is niet bepaald slim. 
Als men de regelgeving niet wilt volgen of zelfs maar snappen dan heeft het weinig zin hierop verder in te gaan. 

In de regelgeving wordt niet vermeld dat men geen zonnepanelen mag laten samen werken met bestaande elektrische convectoren.

De regelgeving van de EPB technische eisen voor de verwarmingsinstallatie geldt alleen voor nieuwbouw, IER en renovatie .

grtz,

gilberto 

Gilberto,

het is natuurlijk niet verboden om zonnepanelen te laten samenwerken met elektrische convectoren, maar ik moet je hopelijk niet uitleggen dat als in de winter, als je behoefte hebt aan je elektrische convectoren, de zon niets oplevert en er dus zo goed als geen elektriciteit door je zonnepanelen wordt geproduceerd. 
Dus je verbruik door de radiatoren komt volledig van het net en niet van je zonnepanelen. 
Sommigen hier willen de indruk wekken dat zonne energie energieneutraal is, maar ze vertellen er natuurlijk niet bij dat je in de winter, als je verwarming nodig hebt, je zonnepanelen  niets opbrengen!

Daarom dat de overheid/veka dit afstraft in de vorm van een opgelegde beperking van hoeveelheid elektrische verwarming omdat de ecologische afdruk (die bij consensus wereldwijd is vastgelegd op factor 2,5 om het verbruik van primaire energie te kennen) van de opgewekte elektriciteit (door gascentrales, steenkoolcentrale en kernenergie) erg groot is. 
'Veel groter (namelijk 2,5 keer zo groot) als verwarming op gas. 

Dus laat je niet in de war brengen door sommigen die de wetgeving (zie jouw mail van veka) niet willen erkennen of ronduit foute info geven de hoge ecologische afdruk van opgewekte elektriciteit. 

1
kas
kas

Wat is je punt?

1
Feter
Feter

@ Gilberto hoe langer je opmerking, hoe onduidelijker dat die wordt. Je kan het beter beknopt houden. 

Alle reacties

0
Adrie
Adrie
2 jaren geleden

De verrekening naar primaire energie gebeurt in elke studie over werkelijke energiekosten en het ecologisch aspect. 
Dat ga je natuurlijk ook terugvinden in EPC en epb, maar daar heeft het niets mee te maken. 

de primaire energiefzctor is een wereldwijd erkende omrekeningsfactor per soort energiebron (gas, eli, pv,wp,windmolen,...) 

Het spreekt voor zich dat de productie ervan (met steenkool, gas, turbines,...) een invloed heeft op deze factor. 
Dat is nogal wiedes!

nu weet TS tenminste waarom het VEA hem een beperking oplegt bij gebruik van elektrische radiatoren omwille van die hoge primaire energiefactor van elektriciteit. 
Daar gaat het trouwens om. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Neen Adrie, het ging er niet om hoe primaire energie in bepaalde studies en ook door het VEA wordt aangerekend. Het ging om deze bewering van jou:

"als je weet dat elke kWh verbruik overeenstemt met 2,5kWh productie dan is het simpel om te begrijpen dat electriciteit zowel economisch als ecologisch de slechtste manier van verwarmen is." 

Dat klopte dus niet want je hield hiermee totaal geen rekening met de oorsprong van de elektriciteit, en ook niet met de aanwending ervan door een warmtepomp. En dat maakt een enorm verschil waar ook het VEA in het geval van een warmtepomp rekening mee houdt.

Zowel economisch als ecologisch kan verwarmen met elektriciteit zelfs de beste manier van verwarmen zijn.

0
Adrie
Adrie
2 jaren geleden

Ik denk dat je een aantal Posts niet gelezen hebt. 
Daar (en natuurlijk ook op de website van de overheid) staat duidelijk uitgelegd dat de omrekening nr PE net wel rekening houdt met de oorsprong van de elektriciteit. 
Dat is net waar de omrekeningsfactor voor staat.

En  de scop van een wp heeft niets te maken met de elektriciteit die ze verbruikt, dan wel alles met de compressor en de energie die uit buitenlucht gehaald wordt.  

De werking van een wp kan je ook gemakkelijk terugvinden op het web. 
Soit, ik ben er gerust in dat het voor TS wél duidelijk is,  niet iedereen hoeft het te snappen :-)

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
2 jaren geleden

Het reageren in een gequote tekst zonder enig onderscheid tussen oorspronkelijke tekst en het antwoord daarop maakt het onleesbaar.

Enigste wat ik onthoud: je hebt internet prijzen en geen offerteprijzen.

Ja ik heb wat te snel gereageerd. Vermits het een algemeen inzicht is over de huidige klimaat doelstellingen, met ups en downs, blijft het altijd gissen wat nu de ware doeltreffenste verwarmingsinstallie is die op de markt wordt aangeprezen.

Warmtepompen met verschillende uitvoeringen en werkingen worden sterk aanbevolen.

De foutjes die daarbij horen, daar moet men niet te zwaar aan tillen. 

De firma Stiebel Eltron komt alvast met een nieuwe aangepaste technische verbetering en schaft hierbij de buitenunit af met de lucht/water monoblock warmtepomp.Dit naar voorbeeld in Oostenrijk en Duitsland.

Geen koelvloeistof meer van toepassing en 2 roosters in de zijgevel of dakvensters voor de aanzuiging van de buitenlucht en waterslangen die het water naar de radiatoren of convectors of vloerverwarming laten vloeien.

De geluidslast wordt ook sterk verminderd bij deze monoblock lucht/waterwarmtepomp.

Natuurlijk eerst zien en horen en dan geloven.

grtz,

cooper

ReageerQuoteGoed antwoordBedankRapporteer

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
2 jaren geleden

Daarom, en enkel daarom, zegt de wet (Europa dus) dat verwarming met elektriciteit moet beperkt blijven. 

Daar is dus niets idioot aan, maar de logica zelver. 
Een Wp plaatsen voor enkel een living , dat is pas idioot. 

Ja dat komt idioot over op het eerste zicht.

Maar als ik later als het budget mij het toelaat zonnepanelen zal verbinden met de nieuwe aangekochte convectors met lamellen en lage druk met dimensioneel systeem(45°), die de bestaande elektrische convectoren zullen vervangen,klinkt het niet gek meer.Dat is ook ecologisch denken, nietwaar?

Begin niet te roepen voor het kalf is verdronken.

grtz,

cooper

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
2 jaren geleden

nu weet TS tenminste waarom het VEA hem een beperking oplegt bij gebruik van elektrische radiatoren omwille van die hoge primaire energiefactor van elektriciteit. 
Daar gaat het trouwens om. 

Allemaal goed en wel dat ik dat nu besef dat de uitstoot die wordt verkregen door de elektriceitscentrales met steenkool en gas door de EPB aan banden wordt gelegd.

Maar waarom kunnen mijn geburen dan wel blijven stoken met hout,waarbij CO2 de atmosfeer blijft vervuilen?

Aan de ene zijde regeltjes uitvinden die de mensen verplicht om het gebruik van electriciteit zoveel mogelijk te beperken om de atmosfeer van CO2 vrij te houden en aan de andere zijde degenen laten stoken met hout brandstof die CO2 uitstoot in de atmosfeer.

Ik betaal jaarlijks de groene stroom aanrekeningen op mijn elektriciteitsfactuur en voor de warmtekoppelingen.

Degenen die met hout brandstof stoken en dus minder stroom verbruiken voor hun verwarming in de winterperiode, betalen dus ook minder voor de groene stroom en warmtekoppeling wegens het kleiner verbruik van electriciteit; Ieder belg gelijk voor de wet. Ja wat een fabeltje is me dat?

grtz,

cooper

0
Feter
Feter
2 jaren geleden

Verschil tussen bv kolen en brandhout is dat brandhout CO2 neutraal is. De kolen is de CO2 van miljoenen jaren geleden. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Daar (en natuurlijk ook op de website van de overheid) staat duidelijk uitgelegd dat de omrekening nr PE net wel rekening houdt met de oorsprong van de elektriciteit. 

En  de scop van een wp heeft niets te maken met de elektriciteit die ze verbruikt, dan wel alles met de compressor en de energie die uit buitenlucht gehaald wordt.  

Soit, ik ben er gerust in dat het voor TS wél duidelijk is,  niet iedereen hoeft het te snappen :-)

Nogmaals Adrie, het gaat niet om de manier van aanrekenen door bepaalde instantie's !

Het ging er mij om dat uw stelling fout was. Elektriciteit hoeft helemaal niet, zoals jij  beweert, de slechtste manier te zijn om te verwarmen! Als je zulke dingen hier ongenuanceerd poneert dan moet je niet verbaasd zijn dat dit verbeterd wordt. Wees er dankbaar voor.

De scop van een warmtepomp heeft alles te maken met het elektriciteisverbruik dat hierdoor veel minder is dan met rechtstreekse electrische verwarming. Dat is net de bedoeling van die techniek waarbij ongeveer 2/3 van de verwarmingsenergie uit de omgeving wordt gehaald (grond, lucht, water)!

Verder toch bedankt voor uw tip om de werking van een warmtepomp via het net te achterhalen maar het was echt niet nodig hoor, ik ben op de hoogte.

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Verschil tussen bv kolen en brandhout is dat brandhout CO2 neutraal is. De kolen is de CO2 van miljoenen jaren geleden. 

Dat is ongetwijfeld waar Feter, maar beiden brengen bij verbranding op dit (cruciale) moment wel op veel te korte tijd die Co2 in de lucht.

De Co2 die zoals bij hout gedurende tientallen jaren en zoals bij fossiel gedurende miljoenen jaren is bijeengespaard word nu massaal en op zeer korte tijd in de lucht gebracht.

En dan is die Co2 overvloed nog niet eens het grootste gevaar. Het fijnstof waarmee op die manier de lucht bezoedeld wordt is zo mogelijk nog een stuk erger.

0
Adrie
Adrie
2 jaren geleden

Nogmaals Adrie, het gaat niet om de manier van aanrekenen door bepaalde instantie's !

Het ging er mij om dat uw stelling fout was. Elektriciteit hoeft helemaal niet, zoals jij  beweert, de slechtste manier te zijn om te verwarmen! Als je zulke dingen hier ongenuanceerd poneert dan moet je niet verbaasd zijn dat dit verbeterd wordt. Wees er dankbaar voor.

De scop van een warmtepomp heeft alles te maken met het elektriciteisverbruik dat hierdoor veel minder is dan met rechtstreekse electrische verwarming. Dat is net de bedoeling van die techniek waarbij ongeveer 2/3 van de verwarmingsenergie uit de omgeving wordt gehaald (grond, lucht, water)!

Verder toch bedankt voor uw tip om de werking van een warmtepomp via het net te achterhalen maar het was echt niet nodig hoor, ik ben op de hoogte.

Ik besluit dat je echt niet wilt snappen wat de omrekeningsfactor naar primaire energie voor verwarming en de impact erop van oorsprong energie betekent. 

Het is trouwens niet mijn stelling hé, maar die van Europa (en natuurlijk ook wereldwijd) en voor België meer concreet toegepast in de epb regelgeving waarin het VEA zeer expliciet aan TS heeft meegedeeld dat omwille van het slechte rendement en aldus ecologische impact electrische verwarming wordt afgestraft door het maximaal toegelaten vermogen per m2 te beperken wanneer electriciteit gebruikt wordt. 

Omwille van de hoge CO2 uitstoot van elektriciteitsproductie is electriciteit de minst ecologische vorm van verwarming. 
En verwijzen naar zonnepanelen voor verwarming in de winter is niet bepaald slim. 
Als men de regelgeving niet wilt volgen of zelfs maar snappen dan heeft het weinig zin hierop verder in te gaan. 

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zo kies je de beste houtpellets voor jouw pelletkachel volgens een expert

Zo kies je de beste houtpellets voor jouw pelletkachel volgens een expert

Ontdek welke houtpellets het beste zijn voor jouw pelletkachel en waar je op moet letten bij aankoop, volgens Stûv-expert Merckx.

Lees meer

Centrale verwarming op pellets? Ontdek alles over de pelletketel of cv-kachel op pellets

Centrale verwarming op pellets? Ontdek alles over de pelletketel of cv-kachel op pellets

Een centrale verwarming op pellets verwarmt je woning en sanitair water. Ontdek alles over pelletketels en -kachels: van prijs tot onderhoud.

Lees meer

Je badkamer verwarmen? Met deze tips van een expert doe je het efficiënt

Je badkamer verwarmen? Met deze tips van een expert doe je het efficiënt

Je komt er maar een paar keer per dag, maar toch moet de badkamer op die momenten lekker warm zijn. Hoe krijg je dat best voor mekaar?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag