Mazoutketel vervangen naar Gasketel? Wat is jullie mening?
Hallo,
Wij hebben momenteel een mazoutketel uit begin jaren 80, toen was het model dat wij hebben één van de meest verkochte ketels maar intussen verouderd. Het gaat dus over een (niet condenserende) mazoutketel van 40kW, eerst dacht ik een nieuwe mazoutketel (condenserend) te plaatsen maar dit is wettelijk verboden doordat er in mijn straat aardgas ligt.
Het grootste deel van de installatie dateert vanuit de jaren 60, het betreft hier grotendeels gelaste leidingen met oude radiatoren. Er is ook een nieuw deel met moderne radiatoren (kleine 6 jaar oud).
Momenteel staat de CV ketel ingesteld op 55°C watertemperatuur, daarop staat hij bijna ook altijd.
Al durf ik op echt koude dagen de temperatuur wel hoger zetten naar 60 of 65°C niet omdat het nodig is om de woning op temperatuur te krijgen maar omdat het gewoon comfortabelder is (intensere warmte). Behalve in 1 kamer waar een kleine oude radiator staat krijg je met 55°C gewoon niet warm (maar dat is ook niet vereist want dat is een slaapkamer en die moet gewoon vorstvrij zijn en niet te warm).
Maar feitelijk gezien hoeft die watertemperatuur niet meer boven de 55°C te komen, alhoewel dit geen probleem zou zijn met een condenserende ketel op aardgas.
Maar dus eerst was er het idee om een mazoutketel te plaatsen maar dit mag dus niet meer, dus nu dacht ik aan een condenserende gasketel. Persoonlijk denk ik dus dat een condenserende gasketel het beste zou zijn voor de bestaande installatie te kunnen behouden.
De woning werd oorspronkelijk verwarmt met de chauffage ketel maar in de meeste kamers is er ook accumulatieverwarming voorzien. Momenteel niet echt economisch interessant maar (naar mijn bescheiden mening) zeer comfortabele verwarming. Ook in 1 kamer is er een lucht warmtepomp voorzien die bedoeld was om te koelen maar ook kan verwarmen, maar ik vind de CV en of accumulator veel comfortabeler.
Op welke dingen dien ik te letten bij de overstap op Gas?
Is het een goed idee over te stappen naar Gas, wat is jullie persoonlijke mening?
Ik heb al heel wat dingen gelezen, maar ben er nog niet helemaal over uit wat ik nu het beste zou doen.
Momenteel is er vanuit de kelder een gladde inox rookgasafvoer door de oude (gemetste) schouw gestoken, maar dit is enkel een afvoer, hebben de nieuwe ketels geen afvoer en aanzuigleiding naar buiten?
Tevens de volledige woning is grotendeels geïsoleerd, behalve 1 muur. Maar het volledige dak is geïsoleerd. Alle ramen zijn eveneens (normaal) dubbel glas, misschien zou dit in de toekomst nog verbeterd kunnen worden.
Alvast bedankt