Nut van een hor als ventilatie D voorzien wordt?
Ik vraag mij af of het nuttig is om nog horren te voorzien als er vantilatie D geplaatst wordt in een nieuwbouw.
Nut van een hor als ventilatie D voorzien wordt?
Ik vraag mij af of het nuttig is om nog horren te voorzien als er vantilatie D geplaatst wordt in een nieuwbouw.
Een hor is een insectenwerend ding en heeft niks te zien met ventilatie hé. Alleen als uw ventilatie af staat en uw ramen open als verluchting heeft een hor nut om insecten buiten te houden.
Met een ventilatiesysteem D mag je een raam openzetten maar het is beter om dat niet te doen.
Als je de ramen gesloten houdt heb je:
- betere luchtkwaliteit doordat alle binnenkomende lucht gefilterd wordt.
- veel minder omgevingsgeluid
- geen binnenkomend ongedierte waarvoor je bij open ramen een hor zou moeten voorzien.
- minder warmteverlies in de winter
- minder ongewenste opwarming in de zomer
Horren voorzien voor de ramen heeft dus geen enkele zin.
Men kan zich de vraag beginnen te stellen of het nog wel nut heeft om kip-, draai- of schuiframen aan te schaffen.
Als je ramen kunt openzetten dan heb je
- de frisse ochtendgeur van het ladn/bos
- het geluid van het ontwaken van de natuur
- het roodborstje dat op de vensterbank komt kwetteren
- de eerste zonnestralen van het jaar die de woning binnen verlichten en verwarmen
- natuurlijke warmte van aarde en zon
alles heeft zen voor - en nadelen maar soms slaat voor mij de balans nog al door.
Supergeisoleerde woningen met ingenieuse klimaat- en ventilatiesysemen .... ga op mars wonen.
:) :) :)
Wij wonen gelijkvloers dus s nachts gaan alle ramen dicht. Meer dan 25 jaar geleden een krachtig D systeem geplaatst. Slaapkamerramen kunnen nog open (3 op kip, 2 enkel draaiend.
s Morgens zijn de kamers nog fris en wordt er een kwartiertje of zo extra verlucht. In leefruimte zijn recent de nooitgebruikte schuiframen vervangen door vaste ramen. Keuken en bijkeuken hebben elk een deur naar buiten (terras) doch ook enkel vaste ramen. Veel geld uitgespaard en m n CO2 metertje is perfect gelukkig. Natuurlijk lenen niet alle indelingen tot zo n aanpak.
Tot dat de stroom uitvalt
Men kan zich de vraag beginnen te stellen of het nog wel nut heeft om kip-, draai- of schuiframen aan te schaffen.
Als je ramen kunt openzetten dan heb je
- de frisse ochtendgeur van het ladn/bos
- het geluid van het ontwaken van de natuur
- het roodborstje dat op de vensterbank komt kwetteren
- de eerste zonnestralen van het jaar die de woning binnen verlichten en verwarmen
- natuurlijke warmte van aarde en zon
alles heeft zen voor - en nadelen maar soms slaat voor mij de balans nog al door.
Supergeisoleerde woningen met ingenieuse klimaat- en ventilatiesysemen .... ga op mars wonen.
:) :) :)
Laat mij daar iets tegenover stellen:
Als je kan ventileren zonder de ramen te moeten openzetten, dan heb je:
- geen onfrisse ongezonde geur van de uitlaatgassen van verkeer en de verwarminsschouwen der buren.
- geen geluid van voorbijrazend verkeer en alle andere storende geluiden
- roodborstjes zal je inderdaad niet horen kwetteren op de vensterbank, maar ik heb die sowieso nooit zien zitten op de vensterbank. Dat lijkt mij meer iets uit een tekenfilmpje van Walt Disney.
- de eerste zonnestralen van het jaar die eveneens de woning verlichten maar ook verwarmen zonder dat deze gratis verwarming snel weer verdwijnt.
- meer behoud van natuurlijke warmte van aarde en zon en daardoor minder uitstoot van Co2 en fijnstof.
Alles heeft zijn voor- en nadelen maar we moeten ook beseffen dat slechts een zeer kleine minderheid der woningen in het bos of ergens afgelegen in het onbezoedelde en rustige platteland staan.
Je moet je ook niet te veel voorstellen bij de techniciteit van een ventilatiesysteem, het is veel minder ingenieus bijvoorbeeld dan een verwarmingssysteem.
Bijkomend is een ventilatiesysteem de enige manier steeds voldoende verse en gezuiverde lucht binnen te krijgen. Hierdoor kan je stellen dat de binnenlucht gezonder is dan de buitenlucht.
En bij die uitzonderlijke momenten dat de elektriciteit uitvalt (opmerking Feter) dan kan je altijd nog ventileren zoals bij een woning zonder ventilatiesysteem.
Sarcasme is je vreemd.
Trouwens moest je even de bouwkunstgeschiedenis erbij nemen dan zou je merken dat er NERGENS gewerkt wordt met gesloten systemen.
Denk aan het Alhambra en Generallife, Blauwe moskee, Topkapi palace, Tah mahal en niet zeker te vergeten de ventilatiesystemen in Yazd (Iran ) 1500 jaar oud en nu nog massaal toegepast. Safranbolu met de cumba.
Werken allemaal met gebruik van natuurlijke luchtstromingen, orientatie van openingen en water.
Nergens worden in dei systemen deuren en ramen potdicht gehouden, nergens wordt lucht aangezogen en weggepompt door blazers en je hebt geen cent electriciteit nodig.
Spijtig dat je zo kortzichtig daarin bent, de bouwwijze van eeuwen terug wordt nu nog altijd gebruikt en vind meer en meer opgang als waardig alternatief voor de huidige bouw en zeker betreffende klimaatswijziging en opwarming.
Waarom je de natuurlijke ventilatie weer moet neerhalen door te vergelijken met grotte, hutten en iglo's enzo toont aan dat je niet opent staat voor andere inzichten en of andere bouwculturen.
Spijtig want je zou er veel van kunnen opsteken.
Ventilatie D is balansventilatie, maar dat sluit PIEKventilatie (raam open) niet uit.
Tenzij je airco overal hebt, is ventileren tijdens de nacht tijdens hittegolven een goede manier om wat af te koelen binnen.
Spijtig dat je zo kortzichtig daarin bent, de bouwwijze van eeuwen terug wordt nu nog altijd gebruikt en vind meer en meer opgang als waardig alternatief voor de huidige bouw en zeker betreffende klimaatswijziging en opwarming.
Waarom je de natuurlijke ventilatie weer moet neerhalen door te vergelijken met grotte, hutten en iglo's enzo toont aan dat je niet opent staat voor andere inzichten en of andere bouwculturen.
Spijtig want je zou er veel van kunnen opsteken.
Wellicht ook sarkastisch bedoeld ?
Beste kas, al wat we nu weten en toepassen in de hedendaagse woningbouw is gebaseerd op bouwwijzes en ervaringen uit andere tijden en culturen. Aan de hand daarvan en omwille van veranderde noden worden die generatie na generatie aangepast en verbeterd.
Dat geld voor bouwmethodes in het algemeen en zeker ook voor technieken ivm verwarming, isolatie en ventilatie.
Men noemt dat evolutie wat tegengesteld is aan stilstand of conservatisme waarbij we zouden moeten teruggrijpen naar hoe het hier en daar vroeger was toen klimaatswijziging of milieuvervuiling nog geen issue waren.
Uw twee sarcastische reactie's zonder op de vraag van TS te antwoorden doen vermoeden dat je niet helemaal op de hoogte bent van het ventilatiesysteem D waar het hier over gaat.
Ik zou u dan ook de raad willen geven om u open te stellen voor de huidige technieken en opvattingen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren
Ramen en deuren? Vraag vandaag nog gratis en vrijblijvend offertes aan van erkende vakmensen bij jou in de buurt.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Zowel ramen en deuren van hout, pvc als aluminium moet je regelmatig onderhouden. Dit is de juiste aanpak voor elk materiaal.
Lees meer
Een garagepoort kan je om meer dan één reden vervangen: een nieuwe look, betere isolatie, meer comfort of extra beveiliging. Hierop moet je letten.
Lees meer
Lichtexpert Joël Sels geeft praktische tips om meer daglicht in je aanbouw te krijgen. Ontdek slimme oplossingen en voorkom lichtverlies.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen