Aan Kas,
Dank voor het uitgebreide antwoord.
Je houdt met je berekening geen rekening met snijafval, voor deze maat is cc 15% gangbaar.
2474+370=2844 stuk
2474 kleidakpannen
Wat is 370? Welk snijafval?
Overschotten van de pannen en tengellatten, de kleidakpannen langs de schoorsteen waar lood- of zinkafdichtingen worden geplaatst?
Kijkend naar de besteleenheid , dacht dat er in een box ongeveer 380 stuks zitten oftewel 23.89m²
Je zal dus rekening moeten houden met een 3040 stuks .
Dat is geen bezwaar, want reserve kleidakpannen heb je met de tijd toch regelmatig nodig.
Alleen al voor het verwijderen van asbest zit je aan de 60 à 85€/m²
Dat kan best kloppen, mijn prijzen voor het opruimen van asbest onderdakplaten zijn reeds enkele jaren oud.
leveren en plaatsen van isolatie en dekplaat
Isolatie wordt geplaatst aan de binnenzijde van het dak en de rooster steekt reeds vol isolatie nl rotswol,geen delplaat nodig.
mag je rekenen op een 250à 300€/m² excl btw
Belgische of nederlandse prijzen speelt geen rol. De werken worden , naar ik meen, in Belgie uitgevoerd.
ja dat laat ik in het midden, de prijzen die vermeld worden op het internet zijn een geschatte prijs.
Waarom zou je goede dakpannen wegsmijten en vervangen?
Je kunt deze hergebruiken na aanpassingen aan je onderdak.
Daar heb je gelijk in , maar de meeste pannen buiten een 500 tal recente kleidakpannen die vernieuwd zijn na een hevige hagelinslag zijn reeds van 1978, wat toch 45 jaar oud is en dus kan je daar ook geen zonnepanelen meer op laten plaatsen.
Voor stormschade moet je eerst en vooral kijken welke dakhelling minimum en maximum vereist zijn.
De helling van het zadeldak is volgens het bouwplan 28°,nooit is er een kleidakpan afgewaaid sinds al die jaren.
Weet je, ik heb de tengellatten en pannenlatten zelf gekocht en geplaatst in 1978.De kleipannen zijn samen met familieleden ook op het zadeldak geplaatst en vermits deze reeds 45 jaren lang meegaan, beduidt toch dat ze goed zijn geplaatst.
Maar je werkt toch met een architect en met een aannemer uit je straat
Dat is correct.
Ondanks dat onze bouwplannen reeds zijn goedgekeurd sinds juni 2023 maar omdat er tweemaal een bord moest worden geplaatst voor telkens een maand voor eventuele opmerkingen van de geburen,is in augustus pas de officiële goedkeuring in voege getreden.
De architect ging dus in verlof en na het verlof bleef hij treuzelen met de medewerking van de EPB verslaggever. Hij laat momenteel ook een nieuwe woning bouwen, dus daar kruipt ook tijd in.En nu is hij sinds 19 oktober 2023 ontslagen uit het ziekenhuis na een medische ingreep.
Hij heeft ons beloofd dat onze nieuwe bouwplannen zullen worden afgedrukt en bezorgd op het einde van de maand oktober.
Weet u dat mijn architect me zei nadat ik hem vroeg wanneer de bouwplannen zouden worden afgedrukt en gereed zijn, hij me eerst voorstelde om een EPB verslaggever aan te stellen en hem een voorcalculatie te bezorgen.Hij vroeg ook om een gezamelijke afspraak met de EPB verslaggever te maken bij ons thuis waarvoor hij een vergoeding van €75 vroeg.
Toen ik de EPB verslaggever hiervan inlichtte was deze uiterst verbaasd en zei langs de telefoon dat dit zeker niet nodig was.
Daarenboven woont de EPB verslaggever en mijn architect in dezelfde gemeente Wachtebeke.
Ik had de architect het adres en de telefoonnummer bezorgd van de EPB verslaggever, maar ondanks hij me beloofd had per e-mail dat hij telefonisch contact met de EPB verslaggever zou opnemen deed hij dit niet. Ik heb hem dan de voorcalculatie van de EPB verslaggever bezorgd en pas daarna werkte hij weer verder.
Maar je werkt toch met een architect en met een aannemer uit je straat ?
Kunnen die deze berekening en adviesen niet geven ?
De aannemer wacht gewoon tot hij de nieuwe bouwplannen kan zien en zal ons dan verder inlichten.
En de architect komt niet in aanmerking als we nieuwe kleidakpannen en de verdere bewerkingen op het dak laten uitvoeren van onze bestaande bungalow, want daarvoor is geen vergunning van het Omgevingsloket van Lokeren vereist.
grtz,
gilberto