13

Oppervlakte zadeldak

gilberto
gilberto
#Dak · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Ik wil de oppervlakte van het zadeldak op mijn bungalow berekenen.

Vermits de vorm van mijn zadeldak op een parallelogram gelijkt, denk ik dat ik de oppervlakte van mijn zadeldak kan vinden door de formule voor een parallelogram te gebruiken dus lengte(basis)x hoogte voor de helft van het zadeldak.

Is dit juist?

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89103/gil-dak-bereken-van-bungalow-18-okt-2023-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4055056683716415e60f17625cb095c3
1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Inderdaad: de oppervlakte van één dakvlak is: basis x hoogte.

De basis is hier dan de gootlengte en de hoogte is dan de afstand van de goot tot de nok.

Die oppervlakte moet je dan met twee vermenigvuldigen vermits je aan twee kanten van de nok zulk vlak hebt.

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Wat bedoel jij met de breedte ? De schuine voorgevel zijde van de begin vorst op de nok tot aan de gootlengte?

Idd, gewoon de lintmeter op het dak leggen van goot tot nok. Die lintmeter volgt toch gewoon de knik in dat dak. 

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel

Je houdt met je berekening geen rekening met snijafval, voor deze maat is cc 15% gangbaar. 

2474+370=2844 stuk

Kijkend naar de besteleenheid , dacht dat er in een box ongeveer 380 stuks zitten oftewel 23.89m²

Je zal dus rekening moeten houden met een 3040 stuks .

Ook je raming betreffende werken zijn achterhaalde prijzen.

Alleen al voor het verwijderen van asbest zit je aan de 60 à 85€/m²

Voor je oplijsting: 

verwijderen bestaande dakpannen en afvoeren

verwijderen van bestaande panlatten en of tengellatten en afvoeren

verwijderen van asbestplaten en afvoeren  ....

leveren en plaatsen van isolatie en dekplaat

leveren en plaatsen van dampscherm, ventilatie-, vorst- en kappannen , 

leveren en plaatsen van VH 155m² dakpannen 

Lijst niet limatief

mag je rekenen op een 250à 300€/m² excl btw

Belgische of nederlandse prijzen speelt geen rol. De werken worden , naar ik meen, in Belgie uitgevoerd

Waarom zou je goede dakpannen wegsmijten en vervangen?

Je kunt deze hergebruiken na aanpassingen aan je onderdak.

Voor stormschade moet je eerst en vooral kijken welke dakhelling minimum en maximum vereist zijn.

Ook kijken of ze enkel of dubbele binding hebben

Gewicht is van minder tel.

Maar je wertk toch met een architect en met een aannemer uit je straat ?

Kunnen die deze berekening en adviesen niet geven ?

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel

Beste,

Het is goed om, ter controle, één en ander na te gaan qua prijzen maar het beste is altijd nog dat je op meerdere plaatsen prijs vraagt.

Wel nagaan dat steeds dezelfde zaken en werken zijn inbegrepen.

Zo zullen meestal bij het vervangen van de dakbedekking ook de dakgoten moeten vervangen worden en moeten wellicht ook bovendakse schouwen worden nagekeken en van nieuwe waterdichte aansluitingen met het dak worden voorzien. 

Ik weet niet of je problemen had met uw huidige pannen en misschien wil je de dakpannen vervangen om één of andere esthetische reden of omdat je sowieso moet laten werken aan het dak, maar normaal zijn kleidakpannen praktisch onverslijtbaar en kunnen uw oude pannen nog prima herbruikt worden om nog minstens een generaties lang mee te gaan. 

Alle reacties

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Aan Kas, 

Dank voor het uitgebreide antwoord.

Je houdt met je berekening geen rekening met snijafval, voor deze maat is cc 15% gangbaar. 

2474+370=2844 stuk

2474 kleidakpannen 

Wat is 370? Welk snijafval?

Overschotten van de pannen en tengellatten, de kleidakpannen langs de schoorsteen waar lood- of zinkafdichtingen worden geplaatst?

Kijkend naar de besteleenheid , dacht dat er in een box ongeveer 380 stuks zitten oftewel 23.89m²

Je zal dus rekening moeten houden met een 3040 stuks .

Dat is geen bezwaar, want reserve kleidakpannen heb je met de tijd toch regelmatig nodig.

Alleen al voor het verwijderen van asbest zit je aan de 60 à 85€/m²

Dat kan best kloppen, mijn prijzen voor het opruimen van asbest onderdakplaten zijn reeds enkele jaren oud.

leveren en plaatsen van isolatie en dekplaat

Isolatie wordt geplaatst aan de binnenzijde van het dak en de rooster steekt reeds vol isolatie nl rotswol,geen delplaat nodig.

mag je rekenen op een 250à 300€/m² excl btw

Belgische of nederlandse prijzen speelt geen rol. De werken worden , naar ik meen, in Belgie uitgevoerd.

ja dat laat ik in het midden, de prijzen die vermeld worden op het internet zijn een geschatte prijs.

Waarom zou je goede dakpannen wegsmijten en vervangen?

Je kunt deze hergebruiken na aanpassingen aan je onderdak.

Daar heb je gelijk in , maar de meeste pannen buiten een 500 tal recente kleidakpannen die vernieuwd zijn na een hevige hagelinslag zijn reeds van 1978, wat toch 45 jaar oud is en dus kan je daar ook geen zonnepanelen meer op laten plaatsen.

Voor stormschade moet je eerst en vooral kijken welke dakhelling minimum en maximum vereist zijn.

De helling van het zadeldak is volgens het bouwplan 28°,nooit is er een kleidakpan afgewaaid sinds al die jaren. 

Weet je, ik heb de tengellatten en pannenlatten zelf gekocht en geplaatst in 1978.De kleipannen zijn samen met familieleden ook op het zadeldak geplaatst en vermits deze reeds  45 jaren lang meegaan, beduidt toch dat ze goed zijn geplaatst.

Maar je werkt toch met een architect en met een aannemer uit je straat

Dat is correct.

Ondanks dat onze bouwplannen reeds zijn goedgekeurd sinds juni 2023 maar omdat er tweemaal een bord moest worden geplaatst voor telkens een maand voor eventuele opmerkingen van de geburen,is in augustus pas de officiële goedkeuring in voege getreden.

De architect ging dus in verlof en na het verlof bleef hij treuzelen met de medewerking van de EPB verslaggever. Hij laat momenteel ook een nieuwe  woning bouwen, dus daar kruipt ook tijd in.En nu is hij sinds 19 oktober 2023 ontslagen uit het ziekenhuis na een medische ingreep.

Hij heeft ons beloofd dat onze  nieuwe bouwplannen zullen worden afgedrukt en bezorgd op het einde van de maand oktober.

Weet u dat  mijn architect me zei nadat ik hem vroeg wanneer de bouwplannen zouden worden afgedrukt en gereed zijn, hij me eerst voorstelde om een EPB verslaggever aan te stellen en hem een voorcalculatie te bezorgen.Hij vroeg ook om een gezamelijke afspraak met de EPB verslaggever te maken bij ons thuis waarvoor hij een vergoeding van €75 vroeg.

Toen ik de  EPB verslaggever hiervan  inlichtte was deze uiterst verbaasd en zei langs de telefoon dat dit zeker niet nodig was.

Daarenboven woont de EPB verslaggever en mijn architect in dezelfde gemeente Wachtebeke. 

Ik had de architect het adres en de telefoonnummer bezorgd van de EPB verslaggever, maar ondanks hij me beloofd had per e-mail dat hij telefonisch contact met de EPB verslaggever zou opnemen deed hij dit niet. Ik heb hem dan de voorcalculatie van de EPB verslaggever bezorgd en pas daarna werkte hij weer verder. 

Maar je werkt toch met een architect en met een aannemer uit je straat ?

Kunnen die deze berekening en adviesen niet geven ?

De aannemer wacht gewoon tot hij de nieuwe bouwplannen kan zien en zal ons dan verder inlichten.

En de architect komt niet in aanmerking als we nieuwe kleidakpannen en de verdere bewerkingen op het dak laten uitvoeren van onze bestaande bungalow, want daarvoor is geen vergunning van het Omgevingsloket van Lokeren vereist.

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Aan Charel,

Dank voor uw antwoord.

Het is goed om, ter controle, één en ander na te gaan qua prijzen maar het beste is altijd nog dat je op meerdere plaatsen prijs vraagt.

Wel nagaan dat steeds dezelfde zaken en werken zijn inbegrepen.

Ja dat is juist. Men kan er tegenwoordig niet van uit om verschillende offertes aan te vragen omdat het prijsverschil heel groot kan zijn.

Deze ervaring heb ik opgedaan nadat ik offertes vroeg voor de medewerking van een architect en EPB verslaggever, waar de prijzen totaal uiteenliepen voor dezelfde aangevraagde opdrachten.

Ik heb reeds een eerste offerte prijs gekregen voor de dakwerken aan ons huis aan de som van €40750.

Dit is natuurlijk niet voldoende, ik zal er nog een paar aanvragen.

Zo zullen meestal bij het vervangen van de dakbedekking ook de dakgoten moeten vervangen worden en moeten wellicht ook bovendakse schouwen worden nagekeken en van nieuwe waterdichte aansluitingen met het dak worden voorzien. 

Dat klopt. Er zijn reeds twee dakwerkers aan de deur geweest en telkens zeiden die dat de dakgoten ook moesten vervangen worden.

Dat klinkt als een ingebakken methode bij de dakwerkers om dit te vragen, ondanks de goten nog uitstekend in staat zijn. De zinken of loden schoorsteen afdichting is ook nog maar enkele jaren oud,ook venieuwd na een hevige  hagelinslag.

Onze loodgieter heeft vorig jaar aan de rechtergevel een zinken afloopbuis van de dakgoot moeten vervangen. Niet dat deze was versleten maar door het inwerpen van een drankbusje en vogelnesten was de zijkant van de afloopbuis volledig uitgezet en gescheurd op de zijkant. 

Hij keurde ook de linkse dakgoten voor en achteraan  en zei dat deze volledig in orde waen.

Ons dak is nog volledig in goede staat, maar door de ouderdom van 45 jaar en het plan om na de uitbreidingswerken ook zonnepanelen op het dak aan te laten brengen, wil ik deze dakwerken laten uitvoeren..

Ik weet niet of je problemen had met uw huidige pannen en misschien wil je de dakpannen vervangen om één of andere esthetische reden of omdat je sowieso moet laten werken aan het dak, maar normaal zijn kleidakpannen praktisch onverslijtbaar en kunnen uw oude pannen nog prima herbruikt worden om nog minstens een generaties lang mee te gaan. 

Er zullen dezelfde mat  zwarte kleidakpannen Janssens OVH worden aangekocht zoals deze die nu op het dak liggen.

Ik zelf heb tegenwoordig problemen met mijn rug en kan deze dakpannen niet op voorhand verwijderen en opstapelen. En als ik dit zal vragen aan de dakwerker, dan weet ik niet of hij dit positief zal vinden. Maar ik zal het alleszins proberen.

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Hello,

Deze week is een dakwerker gekomen om een offerte te bespreken en op te kunnen maken voor het vernieuwen van onze oude kleidakpannen Janssens OVH.

Ik kreeg een uitvoerige en heel goed uitleg over de werken die op het dak moeten gebeuren.

Maar er is een punt dat ik nog niet goed heb begrepen.

Hij sprak van speciale ontwikkelde onzichtbare zijdelingse panhaken die moesten worden geplaatst als bescherming tegen stormwind en rukwinden.

In een artikel op het internet over het plaatsen van dakpannen stond vermeld dat de dakpannen dienen in geval van dakbedekking (dakhelling < groter of gelijk aan 75°)te worden verankerd met speciale ontwikkelde onzichtbare zijdelingse panhaken  in roestvrij staal of met een inox schroef  met EPDM -ring (4,5 x 45 mm).

De dakhelling van ons zadeldak is volgens het oude bouwplan 28°.

Is dus deze verplichting om onzichtbare roestvrije panhaken van toepassing en verplicht voor een dak met een helling 28°?

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89239/gil-dak-bereken-van-bungalow-18-okt-2023.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c93e2d9e55b290cdf656e11db447f761
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

Deze nieuwe dakpannen met zonnepanelen bedekken je dak én wekken stroom op. Dankzij de half-cuttechnologie brengen deze zonnepanelen nog meer op.

Lees meer

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Leer asbest in je dak herkennen, ontdek de risico’s en kosten en vind veilige oplossingen voor vervanging of verwijdering.

Lees meer

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Geef je woning karakter met een mansardedak en geniet van meer ruimte, stijl en comfort onder je dak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag