Privatiseren
Wanneer een vrederechter beslist dat een gemmenschappelijk goed dat door een medeeigenaar voor privedoeleinden wordt gebruikt moet geprivatseerde worden, wat wordt dan vestaan onder "privatiseren"? Kopen van de VME?
Privatiseren
Wanneer een vrederechter beslist dat een gemmenschappelijk goed dat door een medeeigenaar voor privedoeleinden wordt gebruikt moet geprivatseerde worden, wat wordt dan vestaan onder "privatiseren"? Kopen van de VME?
Geld uit reservefonds is er voor grote uitgaven na akkoord VME. VME kan beslissen om de afkoopsom in het reservefonds te stoppen of uit te betalen pro rata de quotiteiten.
De eigendomsoverdracht moet sowieso via notariële akte. Medeeigenaars die voor stemden voor afkoop (met bv waardebepaling door een expert) kunnen binnen de 4 maand naar de vrederechter trekken.
Bedankt voor dit heldere antwoord.
Het probleem is echter complexer: men ( d.i. een aantal ME's) wil het geld in het reservefonds stoppen maar het onmiddellijk daarop kwijt schelden zodat het voor de desbetreffende eigenaar een nul operatie wordt: hij verwerft een gedeelte van een gemeenschappelijke eigendom maar moet hier dus op het einde van de rit niets voor betalen. De meerwaarde die hij heeft door 50% oppervlakte aan zijn appartement toe te voegen verdwijnt helemaal in zijn zakken.
Sinterklaas bestaat echt
Medeeigenaars die tegen de kwijtschelding stemden kunnen naar de vrederechter stappen indien de kwijtschelding goedgekeurd wordt.
Doe een agendapunt op de (B)VME zetten om een schatter aan te stellen - te betalen door dakappartement - om de meerwaarde te bepalen evenals de impact op de quotiteiten doordat het appartement groter wordt. Betreffende eigenaar moet ook de notariskosten betalen voor de eigendomsakte evenals de kosten om de basisakte te wijzigen. Stel samen met medeeigenaars die erin willen meegaan een advocaat aan (kost wat geld) maar t lijkt een complexe aangelegenheid.
Dit alles in de veronderstelling dat de zolder volgens de basisakte gemeenschappelijk is. Hebben alle eigenaars toegang tot de zolder?
Nog even dit als verduidelijking:
De zolder is gemeenschappelijk en voor niemand toegankelijk. Om een of andere duistere reden hebben de eigenaars onder de zolderruimte wel het exclusief genot.Zij hebben echter dit EG gebruikt om ezr volledige slaapkamer van te maken door er zelfs een vaste trap en vloerverwarming aan te (laten) leggen.
Zelfs het principe dat hij zou moeten betalen voor deze ruimte als hij deze wil privatiseren werd betwist alhoewel de vrederechter enkel de keuze laat tussen afbreken of privatiseren. Voor hem is privatiseren gelijk aan gratis krijgen.
De notariskosten en de kosten voor het herberekenen van de quotiteiten wil hij wel betalen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

De deadline voor registratie bij het Promaz-fonds voor een tegemoetkoming bij een bodemsanering loopt af op 28 februari 2025. Maar wat na die datum?
Lees meer
Nieuwe stookolieketels zouden in 2025 verboden worden in nieuwbouw in Wallonië en vanaf 2026 in bestaande woningen. Maar dit verbod wordt nu uitgesteld.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen