2

Herverkavel tuin

MaaCal
MaaCal
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Hallo allemaal!

Korte situatieschets;

Wij kochten 8 jaar geleden onze eigen woning en verbouwden die.
3 jaar geleden kochten we de woning naast ons, namen het grootste deel van de tuin bij onze tuin, en verhuren de woning met nog een deel tuin.

Nu twijfelen we om binnen enkele jaren de tweede woning te verkopen, maar dan zouden we wel het deel tuin officieel bij ons perceel willen laten horen. Nu staat er gewoon een hek en haag tussen.

Het lijkt me dat we moeten herverkavelen, iemand enig idee hoe dit zit qua kosten. Ik heb al stevig gezocht, maar we zijn eigenaar van beide gronden, en een gelijkaardig voorbeeld heb ik nog nergens gevonden.

Bedankt alvast!

Alle reacties

0
James23
James23
3 14 Andere particulier
1 jaar geleden

Eerst bij de dienst stedenbouw van de gemeente nagaan of herverkaveling wordt toegestaan.

Het lijkt me raadzaam om eerst uw voornemen te bespreken met uw notaris gezien u nadien toch voor het opstellen van de aktes daar moet passeren. Notarissen zijn op de hoogte van de mogelijkheden en beperkingen in hun regio. Uw notaris kan u een idee geven van de kosten die hierbij komen kijken.

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/bijstelling-van-een-bestaande-verkaveling

Vervolgens een landmeter opdracht geven om de percelen af te palen, grondplannen op te stellen etc. Landmeters zijn vertrouwd met de procedure en weten welke documenten digitaal bij de aanvraag dienen gevoegd te worden.

Aanvraag herverkaveling met alle nodige documenten (op voorhand opvragen bij de gemeente) indienen via omgevingsloket.

Als de procedure wordt toegestaan en volledig doorlopen is (zonder eventuele bezwaarprocedures) kan u de tweede woning te koop stellen en is het deel van de tuin dat werd herverkaveld bij uw perceel gevoegd. De aanpassing van het KI van beide percelen zal nadien volgen.

0
MaaCal
MaaCal
0 1 Andere particulier
1 jaar geleden

Dankuwel voor de duidelijke uitleg.

De notaris is gemaild, dus we zullen het verder wel zien dan. Bedankt!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Minder registratierechten betalen door buitenlandse eigendommen te verzwijgen? Minister Weyts eist strengere controles.

Lees meer

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.

Lees meer

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Vanaf 2025 kunnen zonnepaneeleigenaars de digitale meter niet langer weigeren. De uitstelperiode is dan afgelopen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag