3

Sterkte beton plaat

Yarchi
Yarchi
#Fundering · 2 jaren geleden

Wij hebben na een half jaar inwonen onze woning voleldig verbouwd... En ben ik vrij ongerust over onze living vloer deze trilt, dit is me voorheen niet opgevallen.

Het is bij zware/grove bewegingen: springen, een zware persoon dat er loopt, hond die wild speelt al springend, spelende kinderen enzovoort. 

De living is volledig (open) pnderkeldert en 9x5m de vloer opbouw is: 10cm beton plaat + 3,5cm pur + 5-6cm chape waarin vloerverwarming bijzit + 1,5cm tegels... voorheen was de vloeropbouw een soort zandchape met tegels.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5455 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik weet niet hoe oud uw woning is maar 10 tot 12 cm voor een betonplaat werd vroeger wel meer toegepast en was in feite veel te weinig.

Wellicht gaf de chape die vroeger rechtstreeks op de betonplaat was aangebracht samen met de vloer een bijkomende verstijving van het geheel. Die verstijving is nu ongedaan gemaakt door die isolerende tussenlaag.

Je zou deze betonplaat enorm kunnen verstijven door in de kelder twee gemetselde steunpilaren aan te brengen.

Op die manier zal je nog slechts overspanningen van 2,5 tot 3 meter overhouden.

0
Yarchi
Yarchi
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

De woning is gebouwd in 1969

En bedoel je dan in het midden aan rechter en linkerkant zoals je bv een enkele stip zou plaatsen?

(Nog vergeten te melden de oude collectoren metseling constructie is ook nog in de kelder op kopse kanten... de aannemer gaf aan ze te behouden of poutrel te plaatsen, de bakken hebben ze met valse bekisting opgevuld)

0
Charel
Charel
932 5455 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ja dat bedoel ik. Dus pilaar 1 vanuit 3 meter vanaf de linker korte zijde en in het midden tussen de twee lange zijdes en pilaar 2 vanuit 3 meter vanaf de rechter korte zijde en ook in het midden tussen de twee lange zijdes. Tussen de twee pilaren heb je dan ook nog een afstand van 3 meter.

Maar vermits je toch bezig bent en indien mogelijk zou je nog beter 3 pilaren voorzien waarbij de onderlinge afstand dan ongeveer 2,33 meter is.

Ik zou dan wel, vanwege de puntbelasting, geen te dunne pilaren nemen maar bijvoorbeeld pilaren van 30 x 30 cm.

Ik weet niet wat je bedoelt met "de oude collectoren metseling constructie".

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag