3

Veel vocht in buitenmuur

sidd
sidd
#Muren · 1 jaar geleden

Hallo iedereen,

6 jaar geleden kochten we onze woning aan uit de jaren '60. Deze grondig gerenoveerd mits onze financiele mogelijkheden toen.

We hebben de woning onderkapt want de waterkering die erin zat was verduurd en was zichtbaar aan vervanging toe. (Binnenmuren)

Helaas op sommige plaatsen was het niet mogelijk om te onderkappen wegens omstandigheden op dat moment en zien we daar dus nu jammer genoeg de gevolgen ook van.

Op bijhorende foto's zie je een deel van onze achtergevel thv onze toiletruimte die langs binnen geisoleerd is omdat deze te koud werd in de winter(s). De toiletdeur blijft steeds openstaan als deze niet in gebruik is.

Veel wijst uiteraard op opsteigend vocht dat toch wel tot vrij hoog in de muur zit (+1,5m). 
de muur is een aantal jaren geleden met isolerende verf van Rubson beschilderd.

Sinds de vrieskou van de afgelopen dagen zien we deze nu ook duidelijk afbrokkelen thv de voegen en stukken van de baksteen. Zie foto's.

Ook de muur voelt volledig vochtig aan (druppels staan er op) terwijl op andere plaatsen van de gevel dit niet zo is en gewoon droog staat.

Mijn vraag is dus wat we hier best mee aanvangen? Injecteren, hoe en andere opties?

(je ziet ook duidelijk dat er wel al wat kabels en buizen de muur doorboord hebben (gasleiding, elektr. kabels, internetkabel,..)

Alvast bedankt om jullie mening en expertise te willen delen!

mvg

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90363/img1961.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=87ba540bca86497e7634f8e5d717d724https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90363/img1956.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=274b16035b845bb720e3c675992e63b1https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90363/img1958.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bcf10454eea4ab238b573e2a787f91a5https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90363/img1960.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c0bd4482371fed4ab08d889bdbd71a65https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90363/img1957.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c240704f36e9ee58b793c690aede7551https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90363/img1959.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=910a326008ed00e1a25b3fc28d551e27

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
1 jaar geleden

Ben geen expert doch als onderkappen niet lukt dan injecteren.  Kan je zelf als je wil.  t Materiaal daarvoor vind je in elke goede DIY.  

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Je tegels liggen wel hoog ten opzcihte van de dorpel.

Zeker van dat de waterkering hoger steekt dan je verhardingen? 

Waterkering die bros wordt , komt in contact met de buitenlucht ( zeker deze in bitumen) , maar binnen in de muur is het zelden dat die water doorlaten.

Vocht op 1.50 hoog, wijst mijn inziens meer op een lek dan op opstijgend vocht via capillaire kracht.

Kan ook afkomstig zijn van boven. Dakgoten die lekken en in de spouw hun water dumpen. 

Regenpijpen die slecht aan eengesloten zijn of zelfs barsten vertonen.

Doorboringen van de gevel die onder een hoek zijn zo dat water kan binnen dringen ( hoek naar binnen toe neerwaarts)

doorboringen slecht afgedicht.

Heb je al op verschillende hoogtes al eens een gaate geboord van cc 6 mm ? 

En nagegaan of het boorsel droog/vochtog of nat is ?

Je moet de oorzaak eerst vinden en dan de gepaste maatregelen treffen.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ik geloof ook niet erg in een waterkering die zou verduurd zijn. Zoals hierboen al gesteld, het deel dat tussen de metserij zit kan eigenlijk niet verduren omdat het veilig opgelsoten zit zonder invloeden van buitenaf.

Waar ik mijn grootste twijfels bij heb is de binnenisolatie van die ongebruikte wc ruimte. Als die niet perfect dampdicht is afgewerkt aan de binnenkant dan zal er zich zeer veel condensvocht vormen tussen de isolatie en de koude buitenmuur. Die muur kan dus zeiknat staan van de condens.

Verder vermoed ik dat de verf die je aan de buitenkant van de muur hebt aangebracht geen dampopen maar eerder een dampdichte verf is wat de zaak nog verergert. De muur kan dus vanuit binnen veel vocht opnemen (condens) dat het vervolgens niet meer kan laten uitdampen. Vandaar die vochtschade tot 1,5 m hoog.

Dus twee belangrijke vragen:

Hoe is de opbouw van de binnenisolatie van de wc gebeurd?

Wat zijn de specificaties van de gebruikte buitenverf ?  

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gevelpanelen: alles wat je moet weten over soorten, prijs en plaatsing

Gevelpanelen: alles wat je moet weten over soorten, prijs en plaatsing

Ontdek alles over gevelpanelen: soorten, prijs, isolatie, onderhoud en tips voor nieuwbouw en renovatie. Maak de beste keuze voor jouw woning.

Lees meer

Je gevel bekleden, renoveren of reinigen: ontdek de opties en hun prijs

Je gevel bekleden, renoveren of reinigen: ontdek de opties en hun prijs

Je gevel afwerken met de juiste gevelbekleding? Of wil je jouw buitenmuren renoveren, isoleren of reinigen? Ontdek alle opties en hun prijs.

Lees meer

Welk type gevelsteen kies jij? Alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs

Welk type gevelsteen kies jij? Alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs

Gevelstenen zijn populair om je gevel af te werken. Welk type kies jij? Ontdek alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag