8

Thermische isolatie schuifraam

koiman8
koiman8
#Ramen en deuren · 1 jaar geleden

Beste forumleden , wij hebben een goed belgisch merk van alu profielen schuifraam laten plaatsen zowel op gelijksvloers en op eerste verdieping .

Nu hebben wij zeer veel last van koude , wij kunnen amper op een meter en een half van het raam eigenlijk niet blijven zitten al staat onze eetkamer daar ,het word zeer koud aan de benen en billen .

Nu vielen onze ogen op vijzen in de thermische onderbreking van de schuiframen ,zowel boven als op de zijkant en dit zijn gewone vijs en pluggen .

Is dit een normale werkwijze ? Er is nergens met de metalen profielen die ze in de ramen klicken gewerk overal dwars door de thermische isolatie .

Graag een reactie ,Mvg 

Alle reacties

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

foto's aub

0
koiman8
koiman8
0 3 Andere particulier
1 jaar geleden

Hierbij foto's 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/91076/img20240218094916.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8858d0b520d18878f6681c448083b4a4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/91076/img20240219080931.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ad1a40d743ee06fe66f6e4bfd17b4c94https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/91076/img20240219105903.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=92f6e779a226d055156b5888f1d4f927
0
koiman8
koiman8
0 3 Andere particulier
1 jaar geleden

U ziet hier ook hoe condensatie langs raam komt ,waarschijnlijk staat het schuifraam met zijn aluminium profielen op de blauwe steen .

Ze hebben een oud schuifraam uitgebroken ,zonder ons iets te zeggen over hoe ze het nieuwe zouden plaatsen ..en volgens mij wisten ze zelf niet eens dat de blauwe steen maar tot de thermische isolatie mag komen ...

0
moes
moes
1 jaar geleden

Foto's zijn van veel te dicht genomen en vertellen eigenlijk geen verhaal. nutteloos om de druppels van de condensatie te kunnen tellen. we geloven u wel op uw woord. Want om een goede inschatting te kunnen maken moeten de foto's van veel verder worden getrokken. Zeker op een afstand waa rje muur en schuifdeur duidelijk kan zien. Vloer schuifdeur idem.

Maar goed een poging. Ik denk niet dat de condensatie een probleem is van al of niet koudebruggen maar eerder van een teveel aan wat ik dan noem leefvocht (ademen, planten, natte kleding, douchen enz enz enz) in de ruimtes en dan zeker op slaapkamer. Verluchten zou al heel veel helpen. Koudebruggen aan ramen  geven niet zo veel condensatie. Daarvoor moeten de contact oppervlakken echt wel veel groter zijn en dan zou die condensatie zich ook eerder in de muren trekken dan zo aanwezig te zijn i.

Plaatsing van de schuifdeuren met doorsteekpluggen is in onze contrijen  niet optimaal maar nu ook geen catastrofe om zoveel condensatie te veroorzaken. Komt wel meer voor zeker in renovaties waar geen spouwmuren zijn. sommige schuifdeurprofielen bvb de CP 155 van reynaers zijn zelfs zo groot dat de thermische onderbrekeing al ter hoogte van de binnenmuur zit en dan is zo,n bevestiging geen probleem. Dit soort bevestiging met doorsteekpluggen is in landen zoals Duitsland waar crepi veel meer in swung is komt veel voor is bijna standaard. Je moet ook weten dat bevestigingen met doken bij schuifdeuren profielen ook problemen kan geven voor latere afwerking. De plaatser heeft ook geen enkele verplichting u te zeggen welke manier van plaatsen moet gebeuren. Enige wat van tel is zijn de normen van het goede vakmanschap. Maar voorlopig is desondanks de condensatie er nog geen bewijs geleverd dat hij dat niet gedaan heeft en dat de condensatie een bewijs van iets anders zou zijn. Enige wat u naar voor zou kunnen brengen is bewijs met bvb foto's dat er iets gebeurt is met de dorpel in natuursteen. Dan kan u de vakman aanspreken. Maar als blijkt dat dit geen onderdeel van het probleem is dan zijn alle kosten die daar uit volgen voor u. Zo kan u vragen om de deur terug uit te breken om de toestand te onderzoeken. Blijkt daar een probleem te zijn dan zijn de aanpassingen voor u en de kosten voor her plaatsing voor hem. Blijkt er geen probleem te zijn dan zijn alle kosten voor u

0
koiman8
koiman8
0 3 Andere particulier
1 jaar geleden

Beste , wel even meteen reageren op het feit van de te kort genomen foto's .

Ik wou duidelijk laten zien dat dit aanwezig was , ik kan toch geen foto van condens nemen op 5 meter afstand want dan zien de forumleden niets .

Als ik bij de vriestemperaturen buiten ,de temperatuur met een scanner van de binnenkant van het schuifraam meet waar er de chauffage op 22 staat ,en je leest dan dat het binnenprofiel -1.8° ..ja u leest het goed onder nul is dan stel ik mij wel serieuze vragen !!

Het zijn hier Reynaerts profielen en dit schuifraam heeft me 11.000 euro gekost ,dan denk ik niet dat een temperatuur van het profiel aan de binnenkant onder nul kan en mag zijn .

En in verband met de verluchting , de deuren gaan hier 500 keer per dag open ,als ik nog meer moet verluchten dan had ik beter geen schuifraam geplaatst en een open ruimte gelaten ,dit vind ik een iets te gemakkelijke uitleg om te zeggen dat het condens is van de bewoning ,ik ben zeker dat dit condens is door koudebrug .

Er staat geen enkele plant , er is geen douche ruimte en er is geen natte kledij ,dit is zoals gezegt in de vorige info een living .

Dit is zeker geen kritiek op uw antwoord !!

U zegt dat de plaatser geen enkel verplichting heeft te zeggen wat er moet gebeuren , wel ik vind van wel !

Zo vind ik dat het  is verplicht om te zeggen dat er in droge ruimtes verluchtingsroosters moeten zitten en waar het niet mag ook , hier deed hij net andersom .Wat ons meer dan 3000 euro subsidies deed mislopen 

Volgens wat u zegt is de plaatser tot niets verplicht ,dus doen ze maar wat ze willen ....klinkt mij wat fout in de oren ....

0
moes
moes
1 jaar geleden

ik heb ondertussen wijselijk geleerd om daar niet verder op te reageren. en zeker als het gaat om absoluut geen kritiek.  De manier waarop men woorden verdraaid of zaken in de mond legt en iets in de toon vermeld mij dat. Het staat u volledig vrij om andere meningen in overtuiging te nemen. wij wensen u een verdere zeer comfortabele avond

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
1 jaar geleden

Beste forumleden , wij hebben een goed belgisch merk van alu profielen schuifraam laten plaatsen zowel op gelijksvloers en op eerste verdieping .

Nu hebben wij zeer veel last van koude , wij kunnen amper op een meter en een half van het raam eigenlijk niet blijven zitten al staat onze eetkamer daar ,het word zeer koud aan de benen en billen .

Nu vielen onze ogen op vijzen in de thermische onderbreking van de schuiframen ,zowel boven als op de zijkant en dit zijn gewone vijs en pluggen .

Is dit een normale werkwijze ? Er is nergens met de metalen profielen die ze in de ramen klicken gewerk overal dwars door de thermische isolatie .

Graag een reactie ,Mvg 

Beste,

U lijkt te geloven dat het feit dat je op anderhalve meter van het raam niet kunt blijven zitten omwille van te koud aan de benen en de billen,dat dit te maken kan hebben met de bevestiging door enkele schroeven tot in de muur.

Zelfs al zou dat tegen de regels zijn dan nog lijkt mij zoiets ongeloofwaardig, dat kan slechts een onmeetbaar en dus verwaarloosbaar verschil maken volgens mij.

U schijnt ook te geloven dat de overvloedige condensatie die je op foto laat zien enkel te maken heeft met de kwaliteit van het raam of met de koudebrug die de dorpel zeker vormt maar die er vroeger ook altijd al geweest is.

Maar dat vocht komt niet van buiten, dat komt van een relatief hoge vochtigheidsgraad binnen in de woning die je eerst zult opmerken op de koudste plaatsen.

Die te hoge vochtigheidsgraad binnen kan vele oorzaken hebben: gewoon leven op zich, koken, wassen en plassen. Dat alleen al kan, indien er niet voldoende wordt geventileerd, gemakkelijk 5 tot 10 liter vocht per dag opleveren en dat moet ergens blijven.

Misschien is het bij u niet het geval maar indien er toevallig bij die renovatiewerken ook nog gevloerd, gechapped, gepleisterd of gemetseld is dan betekent dat ook al gauw tientallen tot honderden liters water die de woning zijn ingebracht. 
Als ik de beelden van die condensatie zie dan doen die zoiets vermoeden.

Hoe dan ook, zelfs de beste ramen op de beste manier geplaatst blijven in een goed geisoleerde woning nog altijd vaak het koudste vlak en zullen bij een te hoge vochtigheidsgraad en ondermaatse ventilatie altijd nog condensatie aantrekken.

Dus om op uw vraag te antwoorden: of het nu wel of niet een normale werkwijze is, die vijzen kunnen nooit de oorzaak zijn van het beschreven koudegevoel en van die overmatige condensatie. Ik zou de oorzaak elders zoeken. 

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
1 jaar geleden

Er zullen hoogst waarschijnlijk super geleidende vijzen gebruikt zijn : ) . Best zo snel mogelijk een patent op nemen .

22°C binnnen temperatuur en -1,8°C gemeten op het raam, geloof niet alles wat zo een thermische camera meet . Er zou bij -1,8°C geen condens maar ijs op de wand staan !

500 keren per dag een deur of venster open en dicht is niet het zelfde als een half uur verluchten .

Heb je een vochtigheidsmeter in huis hangen ? Met bijhorende temperatuur en barometer ? Het zou alvast een goed begin zijn om op zoek te gaan naar een oplossing .

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids over ramen en deuren

Download gratis onze gids over ramen en deuren

Alles wat je moet weten over energiezuinig, veilig en esthetisch buitenschrijnwerk. Inclusief handige checklists voor de perfecte keuze!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een offerte voor ramen aanvragen? Tips om prijzen te vergelijken

Een offerte voor ramen aanvragen? Tips om prijzen te vergelijken

Nieuwe ramen nodig? Vraag een offerte op maat aan bij een vakman en ontdek prijzen en slimme tips om offertes voor ramen te vergelijken!

Lees meer

Het ideale materiaal voor je buitenschrijnwerk: prijs en onderhoud

Het ideale materiaal voor je buitenschrijnwerk: prijs en onderhoud

Het juiste materiaal voor je buitenschrijnwerk kiezen? Ontdek de belangrijkste voor- en nadelen van pvc, aluminium, hout en staal en de kostprijs ervan.

Lees meer

Steellook ramen: de look van staal met de voordelen van aluminium of pvc

Steellook ramen: de look van staal met de voordelen van aluminium of pvc

Steellook ramen hebben de look van staal, maar zijn gemaakt van aluminium of pvc. Ontdek meer over isolatie, prijs en onderhoud van steellook ramen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag