Beste forumleden , wij hebben een goed belgisch merk van alu profielen schuifraam laten plaatsen zowel op gelijksvloers en op eerste verdieping .
Nu hebben wij zeer veel last van koude , wij kunnen amper op een meter en een half van het raam eigenlijk niet blijven zitten al staat onze eetkamer daar ,het word zeer koud aan de benen en billen .
Nu vielen onze ogen op vijzen in de thermische onderbreking van de schuiframen ,zowel boven als op de zijkant en dit zijn gewone vijs en pluggen .
Is dit een normale werkwijze ? Er is nergens met de metalen profielen die ze in de ramen klicken gewerk overal dwars door de thermische isolatie .
Graag een reactie ,Mvg
Beste,
U lijkt te geloven dat het feit dat je op anderhalve meter van het raam niet kunt blijven zitten omwille van te koud aan de benen en de billen,dat dit te maken kan hebben met de bevestiging door enkele schroeven tot in de muur.
Zelfs al zou dat tegen de regels zijn dan nog lijkt mij zoiets ongeloofwaardig, dat kan slechts een onmeetbaar en dus verwaarloosbaar verschil maken volgens mij.
U schijnt ook te geloven dat de overvloedige condensatie die je op foto laat zien enkel te maken heeft met de kwaliteit van het raam of met de koudebrug die de dorpel zeker vormt maar die er vroeger ook altijd al geweest is.
Maar dat vocht komt niet van buiten, dat komt van een relatief hoge vochtigheidsgraad binnen in de woning die je eerst zult opmerken op de koudste plaatsen.
Die te hoge vochtigheidsgraad binnen kan vele oorzaken hebben: gewoon leven op zich, koken, wassen en plassen. Dat alleen al kan, indien er niet voldoende wordt geventileerd, gemakkelijk 5 tot 10 liter vocht per dag opleveren en dat moet ergens blijven.
Misschien is het bij u niet het geval maar indien er toevallig bij die renovatiewerken ook nog gevloerd, gechapped, gepleisterd of gemetseld is dan betekent dat ook al gauw tientallen tot honderden liters water die de woning zijn ingebracht.
Als ik de beelden van die condensatie zie dan doen die zoiets vermoeden.
Hoe dan ook, zelfs de beste ramen op de beste manier geplaatst blijven in een goed geisoleerde woning nog altijd vaak het koudste vlak en zullen bij een te hoge vochtigheidsgraad en ondermaatse ventilatie altijd nog condensatie aantrekken.
Dus om op uw vraag te antwoorden: of het nu wel of niet een normale werkwijze is, die vijzen kunnen nooit de oorzaak zijn van het beschreven koudegevoel en van die overmatige condensatie. Ik zou de oorzaak elders zoeken.