Plaatsen PIR PLAAT 160mm 60 x 120 op ons hellend(schuin)dak 27°

48

Plaatsen PIR PLAAT 160mm 60 x 120 op ons hellend(schuin)dak 27°

gilberto
gilberto
#Dak · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,  

Mijn metser stelt voor om een PIR ISOLATIE PLAAT 160  60 X120 op ons hellend dak 27° te plaatsen tegen de warmte van de zon op de zolder in de zomermaanden. Hij schikt dat wanneer hij een Pir plaat 160 mm dik aan de binnenkant van het dak plaatst, er niet voldoende hoogte van de plafonds zal zijn in de slaapkamers op de zolder.

In een artikel op het internet staat geschreven: Dakisolatie – Hier wordt PIR 140mm zowel gebruikt voor plat dak isolatie van buitenaf en binnenuit, als voor schuin dak isolatie van binnenuit.

Er staat niet vermeld dat deze PIR isolatie plaat ook van buitenaf kan worden geplaatst op het hellend dak.  Kan deze PIR PLAAT 140 mm 60 X 120 ook op de buitenkant van het hellend dak worden geplaatst? 

Moet er dan ook een dampscherm worden geplaatst? En wat wordt er eerst geplaatst: het dampscherm(blauwe  folie) of de PIR platen 160mm 60 x 120 ?

Hoeveel weegt zo één PIR plaat? 

Graag uw advies hier over. 

Dank bij voorbaat. 

gilberto

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Gilberto, je interpreteert hetgeen Carl aanhaalt helemaal fout!

Dat houtwolisolatie een hoge warmteopslagcapaciteit heeft betekent dat het veel minder snel de warmte doorlaat !

Zo zal het bijvoorbeeld en ongeveer twee uur duren eer de warmte van zonnebestraling doordringt bij 16 cm pir terwijl het bij houtwol 8 uur duurt.

Houtwol houdt dus de warmte ongeveer 4 maal zo lang tegen.

1
Charel
Charel
1 jaar geleden

Gilbert,

Als je de dakpannen gaat vervangen dan zou ik opteren om een onderdak van (harde) houtvezelplaten te voorzien van ongeveer 18 mm dikte. Die platen zijn gemaakt om als onderdak te dienen en kunnen eventueel lekwater afvoeren tot in de dakgoot.

Daaronder en dus tussen de dakspanten kan je prima houtwol isolatie in de vorm van licht elastische matten aanbrengen.

Daaronder zou je een dampremmende folie kunnen aanbrengen al is dat bij houtwolisolatie en een dampopen onderdak (die houtvezelplaten) in principe niet nodig. Eventueel enkel boven de badkamer.

Verder denk ik dat je een dampscherm of een dampremmende folie verwart met een dampopen folie. Het zijn twee totaal verschillende zaken met elk een ander doel.

Een dampscherm, damprem of klimaatfolie wordt altijd aan de warme kant van de isolatie aangebracht, dus tussen de isolatie en de binnenafwerking. Bij isolatie met onder andere houtwol is dat zoals hierboven aangehaald minder nodig.

Een dampopen folie of anders gezegd een onderdakfolie wordt aan de koude bovenkant van de isolatie aangebracht tussen de isolatie en de panlatten. Maar zoals hierboven aangehaald kan die onderdakfolie worden vervangen door onderdakplaten in houtvezel.

Als je met houtwol isolatie tussen de spanten werkt zou het ideaal zijn dat je de ruimte tussen het onderdak en de binnenafwerking volledig kunnen vullen zonder luchtspouw.

Dat er zich waterplassen zouden kunnen vormen bij een onderdakfolie of bij een damremmende folie is ondenkbaar.

1
Charel
Charel

Gilbert,

Ik weet niet waar jij die waarde's haalt. Die waardes kunnen trouwens verschillen van fabrikant tot fabrikant maar over het algemeen heeft houtwolisolatie ongeveer dezelfde waarde als minerale wol.

In ieder geval is uw keuze met een onderdak van houtvezelplaten en minerale wol tussen de spanten een te verantwoorden en vaak gemaakte keuze, vooral door het prijsverschil.

Bedenk wel dat je met minerale wol bijkomend nog een dampscherm zal moeten voorzien en dat de zomerhitte na enkele uren al zodanig kan doorgedrongen zijn onder een dak dat je misschien een airco zal moeten voorzien om het comfortabel te houden.

De op het eerste zicht goedkoopste keuze is daarom niet altijd de beste keuze.

1
Charel
Charel

Pas als de houtvezel isolatie plaat een voldoende dikte  18 cm heeft die  beantwoordt aan de Rd waarde 4,5 m²K/W en een lambda waarde van 0,040 W/m.K heb ik recht op de Mijn VerbouwPremie

Dan plaats je toch gewoon 18 cm of zelfs 20 cm isolatie.

Als de spanten 17 cm zijn dan komt daar normaal nog een belatting onder waarop de binnenafwerking wordt bevestigd. Als je dan latten van 3 cm dik neemt dan zit je al meteen aan 20 cm isolatie.

Ik zie dus geen probleem om aan de voorwaarden voor de premie te voldoen. Niet met minerale wol maar ook niet met houtwol.

Waarom je schrijft "Onder de dakpannen kan dan eventueel wel een klimaatfolie worden geplaatst." begrijp ik niet. Een klimaat folie is hiet ten eerste niet van toepassing en zou sowieso ook nooit onder de pannen mogen geplaatst worden.

Alle reacties

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Ik wacht op zijn antwoord.

grtz,

gilberto

Hello,

Ik heb ondertussen antwoord gekregen van mijn architect en EPB verslaggever.

Mijn aannemer wil op de nieuwe garage een houten plat dak installeren in de plaats van de betonnen gewelven die op het bouwplan zijn getekend.

Dit  wil hij zo doen omdat de bereikbaarheid van de nieuwe garage langs de linkse zijgevel met de kraan moet gebeuren. De gazonstrook langs de zijgevel is veel te smal volgens de metser om zonder ongelukken de betonnen gewelven op de werf van de nieuwe garage te brengen met de kraan.

De architect heeft ook geen bezwaar.

De EPB verslaggever schrijft dat ook op de uitbreiding een houten plat dak mag worden geplaatst. Dan moet er wel minerale wol worden toegepast als isolatie tussen de houten roostering balken, wat minder effectief is dan het plaatsen van PIr isolatie platen van 14 cm dikte.

ik las ook op het internet dat wanneer het regent dit een storend geluid kan veroorzaken welke niet gebeurt als er betonnen gewelven zijn geplaatst .

Is dit juist?

De bereikbaarheid van de nieuwe living is geen probleem met de kraan op onze verharde oprit met klinkers.

Dus verkies ik betonnen gewelven op het platte dak van de uitbreiding.

De aannemer merkt ook op dat hij bij het plaatsen van een houten dak geen schuine beton laag moet gieten. 

Wat denkt u hierover?

grtz,

gilberto

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Waarom betonnen gewelven?

Het al dan niet storend geluid, heeft meer met de dakopbouw te maken dan met beton of hout. 

0
LeaD
LeaD
13 241 Andere professioneel
1 jaar geleden

Of geperforeerde steeldeck ?

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Waarom betonnen gewelven?

Het al dan niet storend geluid, heeft meer met de dakopbouw te maken dan met beton of hout. 

Vriendelijk dank voor uw antwoord 

Onze architect schrijft het volgende:

Beste,

Blij u na lange tijd terug te horen.

Ik kan akkoord gaan met het voorstel voor de garage en indien dit ook toegepast zou worden voor de uitbreiding van de woningen dan moet dit voldoen aan:

1. Een helling tussen 1,5 à 2cm/m.

2. Voorleggen aan de EPB-verslaggever zodat die de isolatie tussen de houten liggers en op het lichthellend dak kan opgeven.

Kan ik ook nog Pir platen  dikte 14 cm liggen op het houten plat dak als er reeds minirale wol tussen de houten liggers steekt van de houten dakrooster? 

Is het mogelijk om dat wat precieser uit te leggen, dus hoe moet de dakopbouw zijn ?

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Ik wacht op zijn antwoord.

grtz,

gilberto

Aan Charel,

Hello,

Ik heb ondertussen antwoord gekregen van mijn architect en EPB verslaggever.

Onze architect schrijft het volgende:

Beste,

Blij u na lange tijd terug te horen.

Ik kan akkoord gaan met het voorstel voor de garage en indien dit ook toegepast zou worden voor de uitbreiding van de woningen dan moet dit voldoen aan:

1. Een helling tussen 1,5 à 2cm/m.

2. Voorleggen aan de EPB-verslaggever zodat die de isolatie tussen de houten liggers en op het lichthellend dak kan opgeven.

Weet u wanneer ik kies voor houten liggers in de plaats van betonnen gewelven voor het plat dak boven de nieuwe living, of het geluid van de regeninslag op het plat dak dan ook te horen is tot in de nieuwe living?

Kan ik ook nog Pir platen  dikte 14 cm liggen op het houten plat dak als er reeds minirale wol tussen de houten liggers steekt van de houten dakrooster? 

grtz,

gilberto

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Als je ook jezelf nog eens gaat quoten dan wordt het echt een soepje. Mede door de onduidelijke manier van jou quoten. 

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Ik begin te denken dat er door het hellend dak (27°) zal moeten worden gegaan en een dakkapel zal moeten worden gebouwd om de vereiste afmetingen van 12m² te kunnen toepassen.

Graag uw advies hierover.

grtz,

gilberto

Zie ook de reeds geplaatste foto's van de zolder met gebinte.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Hier een schets over de toekomstige dakkapel op onze bungalow.

Zie bijlage.

Mvg,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/91937/gil-schets-kamers-badkamer-op-de-zolder-4-april-2024.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1ba49dd01a0ed3a78ab75665a29f946e
0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Heb je ook een opmerking als ik op "reageren" klik? 

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Hello Charel,

Ik heb nog een goed nagemeten hoe groot de afmetingen zijn op de zolder voor de 2 slaapkamers en badkamer die zullen worden ingericht.

En nu blijkt dat de oppervlakte van de slaapkamers en badkamer voldoende groot zijn .Er moet dus geen houtwol isolatie platen buitenzijde op het hellende dak (27°)worden geplaatst, maar aan de binnenzijde van de houten dakschot spanten van 17 cm breedte.

Is het mogelijk om aan de binnenzijde  van het dak tussen de houten spanten op de zolder  houtwol isolatie aan te brengen van 16 cm dik?

Is deze stijf en hard genoeg om tussen de houten spanten te kunnen worden geplaatst ?

Is het nog nodig om een dampscherm folie aan te brengen op het hellend dak als ik met houtwol isoleer?(open dampkap)

Wat is het best: onderdak platen laten plaatsen door de aannemer of een dampscherm folie ? 

Blijft een dampscherm folie altijd volledig strak gespannen en kunnen er geen waterplassen worden gevormd als een dakpan scheurt of barst?

Bij een vaste onderplaat loopt het regenwater dan naar beneden naar de dakgoot.

Als het dampscherm folie na x aantal jaren slap wordt kunnen er dan waterplassen worden gevormd.

Wat denkt u hierover?

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92030/gil-schets-zolder-slaapkamers-badkamer-voorlopig-10-april-2024.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7c37a4d30148110725730a9bfb41ef84
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Ontdek welke dakgoot het beste past bij jouw woning. Van materialen, zoals aluminium en koper, tot de plaatsing, de prijs en het onderhoud.

Lees meer

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Een regenpijp voert regenwater weg van je dak. Ontdek alles over materialen, de prijs, de plaatsing en het onderhoud.

Lees meer

Kies voor een groendak: voordelen, prijzen en tips

Kies voor een groendak: voordelen, prijzen en tips

Alles over het groendak: voordelen, prijs, soorten, premies en hoe je het zelf of met een professional aanlegt. Ontdek onze tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag