Bedankt voor de uitgebreide professionele uitleg.
Als je de dakpannen gaat vervangen dan zou ik opteren om een onderdak van (harde) houtvezelplaten te voorzien van ongeveer 18 mm dikte. Die platen zijn gemaakt om als onderdak te dienen en kunnen eventueel lekwater afvoeren tot in de dakgoot.
Dat is een goed voorbeeld om de hitte van de zomerzon tegen te houden.
Maar is houtwol met een licht elastische mat ook geschikt en beter dan rockwool of glaswol om als isolatie te worden gebruikt tussen de dakspanten om de warmte uitstraling van de gasradiatoren op te vangen en tegen te houden?
Daaronder en dus tussen de dakspanten kan je prima houtwol isolatie in de vorm van licht elastische matten aanbrengen.
En vanaf hier begin ik het minder te begrijpen.
Hoeveel is de dikte van houtwol met een lichte elastische mat?
Is deze houtwol met een lichte elastische isolatie mat even goed als rockwool en glaswol of een andere minerale isolatie?
En omdat u schrijft :Daaronder en dus tussen de dakspanten kan je prima houtwol isolatie in de vorm van licht elastische matten aanbrengen, dan is er hier ook geen dampscherm nodig omdat het een houtwol isolatie is zoals bij de houtvezelplaten isolatie op het dak.
Als je met houtwol isolatie tussen de spanten werkt zou het ideaal zijn dat je de ruimte tussen het onderdak en de binnenafwerking volledig kunnen vullen zonder luchtspouw.
Dat is ook verwarrend.
De breedte van de dakspanten is 17 cm. En bedoel je dat er dan houtwol met licht elastische isolatie matten moeten worden geplaatst met een dikte van 17 cm zodat er geen lucht spouw aanwezig is?
En een dampopen onderdak (die houtvezelplaten) is in principe niet nodig. Eventueel enkel boven de badkamer.
Dus enkel boven de badkamer omdat die dilwijls heel vochtig is na het douchen.
Koude kant en warme kant van de isolatie ?
Vb: de rockwool isolatie die ik verplicht moest plaatsen in de roostering van de zolder door de firma Masser NV Klimaat omdat ik met elektrische convectors verwarm in mijn huis, heeft een lichtbruin papierachtig dampscherm en gele rockwool .
Het dampscherm is naar het plafond dus op de bodem van de zolder geplaatst en de gele rockwool naar boven.
Wat is hier de warme en de koude kant van deze isolatie?
Sorry voor de vele vragen.
grtz,
gilberto
PS: in bijlage houtvezelplaten waarvan de dikte (hoogte) 60 mm bedraagt.
Dat is toch veel meer dan wat u als voorbeeld schrijft van houtvezelplaten met 18mm dikte.
Gilbert, ik merk dat je verschillende zaken verkeerd begrepen hebt.
Die houtvezel onderdakplaten van 18 mm zijn inderdaad onder andere de warmtedoorslag in de zomer te verminderen maar enkel die plaat is daarvoor niet voldoende. Het is vooral de houtvezel isolatie tussen de spanten die dat doet.
Houtwolplaten voor tussen de spanten hebben ongeveer dezelfde isolatiewaarde als glaswol of rotswol. Die zullen dus even goed het warmteverlies van binnen naar buiten verhinderen.
Je hebt die platen in vele verschillende diktes net zoals dat bij minerale wol het geval is. Je kan die in één laag gebruiken of in twee lagen als dat beter uitkomt om de juiste dikte te bekomen.
Als je schrijft:
"En een dampopen onderdak (die houtvezelplaten) is in principe niet nodig. Eventueel enkel boven de badkamer."
dan heb je mij gevaarlijk verkeerd begrepen ! Een dampopen ONDERDAK is bij u altijd en overal nodig ! Ik heb enkel gezegd dat een DAMPSCHERM bij houtvezel isolatie in principe niet nodig is maar wel te overwegen boven een badkamer. En een dampscherm zit altijd aan de warme kant van de isolatie en dat is de kant van de woning, de binnenkant en niet de buitenkant net onder het onderdak !
Vroeger bij uw isolatie van de zoldervloer was de zolder de koudste kant en de ruimtes onder de zolder de warmste kant. Vandaar dat vroeger het dampscherm ook onderaan zat, aan de warme kant.
Ik hoop dat je het een beetje kunt volgen en dat je zeker goed het onderscheid begrijpt tussen een dampopen onderdak en een damprem. Het ene moet de waterdamp kunnen doorlaten, het andere net niet.
De documentatie die je meegaf is hetgeen ik bedoel met de houtvezelisolatie voor tussen de spanten. Het is die isolatie die in verschillende diktes kunt laten leveren.