Plaatsen PIR PLAAT 160mm 60 x 120 op ons hellend(schuin)dak 27°

48

Plaatsen PIR PLAAT 160mm 60 x 120 op ons hellend(schuin)dak 27°

gilberto
gilberto
#Dak · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,  

Mijn metser stelt voor om een PIR ISOLATIE PLAAT 160  60 X120 op ons hellend dak 27° te plaatsen tegen de warmte van de zon op de zolder in de zomermaanden. Hij schikt dat wanneer hij een Pir plaat 160 mm dik aan de binnenkant van het dak plaatst, er niet voldoende hoogte van de plafonds zal zijn in de slaapkamers op de zolder.

In een artikel op het internet staat geschreven: Dakisolatie – Hier wordt PIR 140mm zowel gebruikt voor plat dak isolatie van buitenaf en binnenuit, als voor schuin dak isolatie van binnenuit.

Er staat niet vermeld dat deze PIR isolatie plaat ook van buitenaf kan worden geplaatst op het hellend dak.  Kan deze PIR PLAAT 140 mm 60 X 120 ook op de buitenkant van het hellend dak worden geplaatst? 

Moet er dan ook een dampscherm worden geplaatst? En wat wordt er eerst geplaatst: het dampscherm(blauwe  folie) of de PIR platen 160mm 60 x 120 ?

Hoeveel weegt zo één PIR plaat? 

Graag uw advies hier over. 

Dank bij voorbaat. 

gilberto

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Gilberto, je interpreteert hetgeen Carl aanhaalt helemaal fout!

Dat houtwolisolatie een hoge warmteopslagcapaciteit heeft betekent dat het veel minder snel de warmte doorlaat !

Zo zal het bijvoorbeeld en ongeveer twee uur duren eer de warmte van zonnebestraling doordringt bij 16 cm pir terwijl het bij houtwol 8 uur duurt.

Houtwol houdt dus de warmte ongeveer 4 maal zo lang tegen.

1
Charel
Charel
1 jaar geleden

Gilbert,

Als je de dakpannen gaat vervangen dan zou ik opteren om een onderdak van (harde) houtvezelplaten te voorzien van ongeveer 18 mm dikte. Die platen zijn gemaakt om als onderdak te dienen en kunnen eventueel lekwater afvoeren tot in de dakgoot.

Daaronder en dus tussen de dakspanten kan je prima houtwol isolatie in de vorm van licht elastische matten aanbrengen.

Daaronder zou je een dampremmende folie kunnen aanbrengen al is dat bij houtwolisolatie en een dampopen onderdak (die houtvezelplaten) in principe niet nodig. Eventueel enkel boven de badkamer.

Verder denk ik dat je een dampscherm of een dampremmende folie verwart met een dampopen folie. Het zijn twee totaal verschillende zaken met elk een ander doel.

Een dampscherm, damprem of klimaatfolie wordt altijd aan de warme kant van de isolatie aangebracht, dus tussen de isolatie en de binnenafwerking. Bij isolatie met onder andere houtwol is dat zoals hierboven aangehaald minder nodig.

Een dampopen folie of anders gezegd een onderdakfolie wordt aan de koude bovenkant van de isolatie aangebracht tussen de isolatie en de panlatten. Maar zoals hierboven aangehaald kan die onderdakfolie worden vervangen door onderdakplaten in houtvezel.

Als je met houtwol isolatie tussen de spanten werkt zou het ideaal zijn dat je de ruimte tussen het onderdak en de binnenafwerking volledig kunnen vullen zonder luchtspouw.

Dat er zich waterplassen zouden kunnen vormen bij een onderdakfolie of bij een damremmende folie is ondenkbaar.

1
Charel
Charel

Gilbert,

Ik weet niet waar jij die waarde's haalt. Die waardes kunnen trouwens verschillen van fabrikant tot fabrikant maar over het algemeen heeft houtwolisolatie ongeveer dezelfde waarde als minerale wol.

In ieder geval is uw keuze met een onderdak van houtvezelplaten en minerale wol tussen de spanten een te verantwoorden en vaak gemaakte keuze, vooral door het prijsverschil.

Bedenk wel dat je met minerale wol bijkomend nog een dampscherm zal moeten voorzien en dat de zomerhitte na enkele uren al zodanig kan doorgedrongen zijn onder een dak dat je misschien een airco zal moeten voorzien om het comfortabel te houden.

De op het eerste zicht goedkoopste keuze is daarom niet altijd de beste keuze.

1
Charel
Charel

Pas als de houtvezel isolatie plaat een voldoende dikte  18 cm heeft die  beantwoordt aan de Rd waarde 4,5 m²K/W en een lambda waarde van 0,040 W/m.K heb ik recht op de Mijn VerbouwPremie

Dan plaats je toch gewoon 18 cm of zelfs 20 cm isolatie.

Als de spanten 17 cm zijn dan komt daar normaal nog een belatting onder waarop de binnenafwerking wordt bevestigd. Als je dan latten van 3 cm dik neemt dan zit je al meteen aan 20 cm isolatie.

Ik zie dus geen probleem om aan de voorwaarden voor de premie te voldoen. Niet met minerale wol maar ook niet met houtwol.

Waarom je schrijft "Onder de dakpannen kan dan eventueel wel een klimaatfolie worden geplaatst." begrijp ik niet. Een klimaat folie is hiet ten eerste niet van toepassing en zou sowieso ook nooit onder de pannen mogen geplaatst worden.

Alle reacties

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Gilbert,

Als je de dakpannen gaat vervangen dan zou ik opteren om een onderdak van (harde) houtvezelplaten te voorzien van ongeveer 18 mm dikte. Die platen zijn gemaakt om als onderdak te dienen en kunnen eventueel lekwater afvoeren tot in de dakgoot.

Daaronder en dus tussen de dakspanten kan je prima houtwol isolatie in de vorm van licht elastische matten aanbrengen.

Daaronder zou je een dampremmende folie kunnen aanbrengen al is dat bij houtwolisolatie en een dampopen onderdak (die houtvezelplaten) in principe niet nodig. Eventueel enkel boven de badkamer.

Verder denk ik dat je een dampscherm of een dampremmende folie verwart met een dampopen folie. Het zijn twee totaal verschillende zaken met elk een ander doel.

Een dampscherm, damprem of klimaatfolie wordt altijd aan de warme kant van de isolatie aangebracht, dus tussen de isolatie en de binnenafwerking. Bij isolatie met onder andere houtwol is dat zoals hierboven aangehaald minder nodig.

Een dampopen folie of anders gezegd een onderdakfolie wordt aan de koude bovenkant van de isolatie aangebracht tussen de isolatie en de panlatten. Maar zoals hierboven aangehaald kan die onderdakfolie worden vervangen door onderdakplaten in houtvezel.

Als je met houtwol isolatie tussen de spanten werkt zou het ideaal zijn dat je de ruimte tussen het onderdak en de binnenafwerking volledig kunnen vullen zonder luchtspouw.

Dat er zich waterplassen zouden kunnen vormen bij een onderdakfolie of bij een damremmende folie is ondenkbaar.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt voor de uitgebreide professionele uitleg.

Dat is een goed voorbeeld om de hitte van de zomerzon tegen te houden.

Maar is houtwol met een licht elastische mat ook geschikt en beter dan rockwool of glaswol om als isolatie te worden gebruikt tussen de dakspanten om de warmte uitstraling van de gasradiatoren op te vangen en tegen te houden? 

En vanaf hier begin ik het minder te begrijpen.

Hoeveel is de dikte van houtwol met een lichte elastische mat?

Is deze houtwol met een lichte elastische isolatie mat even goed als rockwool en glaswol of een andere minerale isolatie? 

En omdat u schrijft :Daaronder en dus tussen de dakspanten kan je prima houtwol isolatie in de vorm van licht elastische matten aanbrengen, dan is er hier ook geen dampscherm nodig omdat het een houtwol isolatie is zoals bij de houtvezelplaten isolatie op het dak.

Dat is ook verwarrend.

De breedte van de dakspanten is 17 cm. En bedoel je dat er dan houtwol met licht elastische isolatie matten moeten worden geplaatst met een dikte van 17 cm zodat er geen lucht spouw aanwezig is?   

En een dampopen onderdak (die houtvezelplaten) is in principe niet nodig. Eventueel enkel boven de badkamer.

Dus enkel boven de badkamer omdat die dilwijls heel vochtig is na het douchen.  

Koude kant en warme kant van de isolatie ?

Vb: de rockwool isolatie die ik verplicht moest plaatsen in de roostering van de zolder door de firma Masser NV Klimaat omdat ik met elektrische  convectors verwarm in mijn huis, heeft een lichtbruin papierachtig dampscherm en gele rockwool .

Het dampscherm is naar het plafond dus op de bodem van de zolder geplaatst en de gele rockwool naar boven. 

Wat is hier de warme en de koude kant van deze isolatie? 

Sorry voor de vele vragen. 

grtz,

gilberto 

PS: in bijlage houtvezelplaten waarvan de dikte (hoogte) 60 mm bedraagt. 

Dat is toch veel meer dan wat u als voorbeeld schrijft van houtvezelplaten met 18mm dikte.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92044/gil-houtvezel-platen-6-cm-dikte-11-april-2024.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=af08187655f78fa971007539414083cb
0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Dikte PUR / PIR (stijve platen of schuim)

Om een minimale Rd waarde van 4,5 m²K/W te bereiken, kan het volstaan om isolatie met een laagdikte van slechts 12 tot 14 centimeter te plaatsen.

Welke RD-waarde voor premie?

Welke RD-Waarde is nodig om een premie te krijgen? Als je in aanmerking wil komen om een dakisolatie premie te ontvangen van de netbeheerder, dan moet je isolatie minstens een 4,5 m²K/W RD-waarde hebben. Het materiaal en de dikte mag je dus helemaal zelf bepalen, maar deze RD-waarde moet je wel steeds behalen.

Hoeveel is de RD-waarde m²K/W van de houtvezelplaat van 18mm in uw voorbeeld?

grtz,

gilberto

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Bedankt voor de uitgebreide professionele uitleg.

Dat is een goed voorbeeld om de hitte van de zomerzon tegen te houden.

Maar is houtwol met een licht elastische mat ook geschikt en beter dan rockwool of glaswol om als isolatie te worden gebruikt tussen de dakspanten om de warmte uitstraling van de gasradiatoren op te vangen en tegen te houden? 

En vanaf hier begin ik het minder te begrijpen.

Hoeveel is de dikte van houtwol met een lichte elastische mat?

Is deze houtwol met een lichte elastische isolatie mat even goed als rockwool en glaswol of een andere minerale isolatie? 

En omdat u schrijft :Daaronder en dus tussen de dakspanten kan je prima houtwol isolatie in de vorm van licht elastische matten aanbrengen, dan is er hier ook geen dampscherm nodig omdat het een houtwol isolatie is zoals bij de houtvezelplaten isolatie op het dak.

Dat is ook verwarrend.

De breedte van de dakspanten is 17 cm. En bedoel je dat er dan houtwol met licht elastische isolatie matten moeten worden geplaatst met een dikte van 17 cm zodat er geen lucht spouw aanwezig is?   

En een dampopen onderdak (die houtvezelplaten) is in principe niet nodig. Eventueel enkel boven de badkamer.

Dus enkel boven de badkamer omdat die dilwijls heel vochtig is na het douchen.  

Koude kant en warme kant van de isolatie ?

Vb: de rockwool isolatie die ik verplicht moest plaatsen in de roostering van de zolder door de firma Masser NV Klimaat omdat ik met elektrische  convectors verwarm in mijn huis, heeft een lichtbruin papierachtig dampscherm en gele rockwool .

Het dampscherm is naar het plafond dus op de bodem van de zolder geplaatst en de gele rockwool naar boven. 

Wat is hier de warme en de koude kant van deze isolatie? 

Sorry voor de vele vragen. 

grtz,

gilberto 

PS: in bijlage houtvezelplaten waarvan de dikte (hoogte) 60 mm bedraagt. 

Dat is toch veel meer dan wat u als voorbeeld schrijft van houtvezelplaten met 18mm dikte.

Gilbert, ik merk dat je verschillende zaken verkeerd begrepen hebt. 

Die houtvezel onderdakplaten van 18 mm zijn inderdaad onder andere de warmtedoorslag in de zomer te verminderen maar enkel die plaat is daarvoor niet voldoende. Het is vooral de houtvezel isolatie tussen de spanten die dat doet.

Houtwolplaten voor tussen de spanten hebben ongeveer dezelfde isolatiewaarde als glaswol of rotswol. Die zullen dus even goed het warmteverlies van binnen naar buiten verhinderen.

Je hebt die platen in vele verschillende diktes net zoals dat bij minerale wol het geval is. Je kan die in één laag gebruiken of in twee lagen als dat beter uitkomt om de juiste dikte te bekomen.

Als je schrijft:

"En een dampopen onderdak (die houtvezelplaten) is in principe niet nodig. Eventueel enkel boven de badkamer."

dan heb je mij gevaarlijk verkeerd begrepen ! Een dampopen ONDERDAK is bij u altijd en overal nodig ! Ik heb enkel gezegd dat een DAMPSCHERM bij houtvezel isolatie in principe niet nodig is maar wel te overwegen boven een badkamer. En een dampscherm zit altijd aan de warme kant van de isolatie en dat is de kant van de woning, de binnenkant en niet de buitenkant net onder het onderdak !

Vroeger bij uw isolatie van de zoldervloer was de zolder de koudste kant en de ruimtes onder de zolder de warmste kant. Vandaar dat vroeger het dampscherm ook onderaan zat, aan de warme kant.

Ik hoop dat je het een beetje kunt volgen en dat je zeker goed het onderscheid begrijpt tussen een dampopen onderdak en een damprem. Het ene moet de waterdamp kunnen doorlaten, het andere net niet.

De documentatie die je meegaf is hetgeen ik bedoel met de houtvezelisolatie voor tussen de spanten. Het is die isolatie die in verschillende diktes kunt laten leveren.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Vriendelijk dank voor het snelle antwoord.

En een dampopen onderdak (die houtvezelplaten) is in principe niet nodig. Eventueel enkel boven de badkame

Ja hier heb ik een grote blunder gemaakt. Ik bedoelde enkel een damprem boven de badkamer en schreef een open onderdak.

Nu begrijp ik wel wat er wordt bedoeld met de warme en de koude kant.

De houtenvezel isolatieplaten als onderdak met een dikte van 18mm  zijn dus uitsluitend voor de hitte van de zon in de zomermaanden op te vangen en op te slaan.

Dit is dus niet voldoende en er moet dan ook houtwol want houtvezelplaten kan je niet tussen de dakspanten plaatsen.

Wat ik wel wil opmerken dat wanneer je een Mijn VerbouwPremie aanvraagt de Rd waarde 4,5 m² K/W moet bedragen om deze premie te kunnen ontvangen voor dakisolatie.

Houtwolplaten voor tussen de spanten hebben ongeveer dezelfde isolatiewaarde als glaswol of rotswol. Die zullen dus even goed het warmteverlies van binnen naar buiten verhinderen.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van verschillende materialen en hun isolerende capaciteiten. Hoe lager de lambda-waarde, hoe beter het materiaal isoleert.

Isolatiematerialen Lambda-waarde W/mK

Houtvezel 0,037 à 0,040

De dikte van houtwol is de lambda waarde  0,037 x 4,5 m²K/W = 0,1665 of 16,65cm afgerond 17 cm. 

De dikte van  houtwol is de lambda waarde  0,040 x 4,5m²K/W = 0,18 of 18 cm 

Daarentegen voor de rotswol of glaswol 0,031  x 4,5 m² K/W = 0,1395 of 13,95 cm dikte afgerond 14 cm.

Wat betekent dat voor de binnenzijde tussen de dakspanten rotswol of glaswol kan worden geplaatst dat minder duur is dan houtvezel en een betere R weerstand heeft tegen de geleidbaarheid van de warmte door de verwarmingsinstallatie.  

Althans als deze tabel met de lambda waarden correct is weergegeven.

Conclusie: houtvezelplaten op het dak(buiten) en rotswol isolatie tussen de dakspanten.

grtz,

gilberto 

0
Charel
Charel

Gilbert,

Ik weet niet waar jij die waarde's haalt. Die waardes kunnen trouwens verschillen van fabrikant tot fabrikant maar over het algemeen heeft houtwolisolatie ongeveer dezelfde waarde als minerale wol.

In ieder geval is uw keuze met een onderdak van houtvezelplaten en minerale wol tussen de spanten een te verantwoorden en vaak gemaakte keuze, vooral door het prijsverschil.

Bedenk wel dat je met minerale wol bijkomend nog een dampscherm zal moeten voorzien en dat de zomerhitte na enkele uren al zodanig kan doorgedrongen zijn onder een dak dat je misschien een airco zal moeten voorzien om het comfortabel te houden.

De op het eerste zicht goedkoopste keuze is daarom niet altijd de beste keuze.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Thanks again.

Ik kan uw redenering goed volgen en als een goede keuze bestempelen.

Maar als buitenstaander heeft de impakt van een Mijn VerbouwPremie niet zo een indruk als op een bouwheer die de reële kostprijs zal moeten betalen.

Zeker als het om een dakoppervlakte van 160m² gaat.

U schrijft toch ook dat houtwol isolatie ongeveer overeenkomt met de waarden van minerale wol en die dezelfde bescherming tegen de warmte bieden.

Pas als de houtvezel isolatie plaat een voldoende dikte  18 cm heeft die  beantwoordt aan de Rd waarde 4,5 m²K/W en een lambda waarde van 0,040 W/m.K heb ik recht op de Mijn VerbouwPremie

Dit is voor u niet zo belangrijk als voor mij omdat het om de financiële kant gaat waarvoor ik als bouwheer moet betalen.

De houtwol isolatie van 18 cm dikte tussen de dakspanten houdt toch zowel de zonnewarmte van buiten tegen of slaat die in grote mate op, en aan de binnenzijde wordt de warmte van de gasradiatoren tegen gehouden zodat er weinig warmte uitstraling verloren gaat op de zolder.

Onder de dakpannen kan dan eventueel wel een klimaatfolie worden geplaatst.

Rekening houdend met kosten /baten is dit het voordeligst om de houtwol isolatie te plaatsen tussen de dakspanten op de zolder.(minder werkuren als het alleen aan de binnenzijde van het dak tussen de dakspanten wordt geplaatst.

Door het feit dat wanneer je de Mijn Verbouwpremie wil aanvragen, wordt het plaatsen van de nodige houtwol isolatie met de vereiste Rd waarde en lambda waarde enigzins anders als dat je geen Mijn VerbouwPremie aanvraagt.

grtz,

gilberto

0
Charel
Charel

Als de spanten 17 cm zijn dan komt daar normaal nog een belatting onder waarop de binnenafwerking wordt bevestigd. Als je dan latten van 3 cm dik neemt dan zit je al meteen aan 20 cm isolatie.

Ik zie dus geen probleem om aan de voorwaarden voor de premie te voldoen. Niet met minerale wol maar ook niet met houtwol.

Waarom je schrijft "Onder de dakpannen kan dan eventueel wel een klimaatfolie worden geplaatst." begrijp ik niet. Een klimaat folie is hiet ten eerste niet van toepassing en zou sowieso ook nooit onder de pannen mogen geplaatst worden.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Dat is juist en de Pavaflex Plus houtwol  isolatie dekens van ecomat met afmetingen 1220 x 575  lambda waarde 0,036 m² K/W en Rd waarde 5 met 180mm dikte(0,036 x 5 = 0,18) kunnen dan mits de plaatsing van de belatting  waarop de binnenafwerking  wordt bevestigd aangebracht.

Ik verkies natuurlijk houtwol in de plaats van minerale wol. Ook omdat houtwol over een goede geluidsdemping beschikt voor het omringende lawaai zoals de buiten -unit van de warmtepomp met ventilator bij de gebuur. 

Maar ik had een reactie van u verwacht als ik alleen tussen de dakspanten houtwol isolatie plaats van 18 cm en verder niets doe op het bovendak.

Want op het bovendak met de dakpannen wordt tegenwoordig eerst een blauw dampscherm aangebracht en dan pas de panlatten en tengellatten. 

Uw eerste voorstel om een onderdak met houtvezelplaten van 18mm aan te brengen is wel duurder, maar in feite de beste manier om de zonnehitte te isoleren en op te slaan.

Maar hier komt dan weer de nodige dikte en  Rd waarde om de hoek kijken om van een Mijn VerbouwPremie te kunnen genieten. Tenslotte doet de meerderheid dit van de mensen om van de Mijn VerbouwPremie te kunnen profiteren zolang het nog kan.

Dit betekend dat er een onderdak van 18 cm wordt geplaatst waardoor de hoogte van de dakpannen aanzienlijk stijgt t.o.z van de nokpannen. Want eerst worden de tengelatten en daarop de dakpanlatten aangetimmerd bovenop de houtvezel isolatie plaat van 18 cm dikte en daarop worden dan de klei dakpannen gelegd.

Dit brengt toch een hoogteverschil met de bestaande dakconstructie waar de nokpannen zijn aangebracht .

Ik herinner me toen ik zelf de tengellatten en dakpanlatten heb aangebracht op de asbest onderdakplaten , ik 3 cm van de nok moest afblijven opdat de nokpannen goed zou kunnen aansluiten.

Maar toen was er geen hoogte verschil van 180 mm zoals dit nu zou worden met het aanbrengen van een onderdak met houtwol isolatie platen..

Vermits het zo een open dampkap wordt hoeft er geen damprem of dampscherm te worden geplaatst,waar ik een lichte vrees voor heb omdat de aangebrachte folielappen elkaar overlappen met ongeveer 10 cm en worden vastgekleeft met lijmstroken. Ik vrees dat die lijmstroken na een x aantal jaren los komen en dan regenwater kunnen doorlaten bij eventuele gebroken dakpannen in de toekomst. 

Mijn dure gitaarkast die jaren op de zolder heeft gelegen vertoond nu ook zijwanden die waren gelijmd en los zijn gekomen zonder dat iemand daar aan is geweest. En de ervaringen met de kwaliteit van zowel de lijm die voor snelbouwsten wordt gebruikt, is nog niet voldoende gekend zoals de weerstand van de  gevel bakstenen en snelbouwtenen die met mortel zijn gemetst voor de binnenschillen van een woning.

Daarom mijn keuze voor een vast onderdak en geen folie .

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92059/gil-houtvezelplaten-pivaflex-plus-180-mm-dikte-0036-12-april-2024.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=33b59571116ce7e1c3fdfb0329b8ba47
0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
1 jaar geleden

Hello,

Sorry als ik soms wat teveel uitwijdt. Ik ben een grote twijfelaar op dit gebied.

Je schrijft dat minerale wol en houtwol isolatie ongeeer dezelfde waarde's halen dus λ 0,036 W/m.K  Rd 4,5 m² K/W met een dikte 16 cm ;

Maar houtwol is wel beter voor de akoestiek dan rotswol of  is dit niet zo?

En mijn EPB verslaggever schrijft dat ik de opbouw van snelbouw 14 cm met EPS isolatie plaat 16 cm en crepi als bepleistering geen "spouwmuur isolatie" mag noemen maar "buitenmuur  isolatie ".

Daarom valt de uitbreiding volgens hem niet onder de renovatie werken en kan ik waarschijnlijk geen mijn verbouwpremie aanvragen voor de buitenmuur isolatie.

En hoewel de Rd waarde 3 m²K/W is voor de buitenmuur isolatie om een mijn verbouwpremie te kunnen krijgen, maakt dat geen verschil voor de EPB eisen omdat de EPS platen alleen gelden voor een Rd waarde van 4,15 m²K/W. 

Een kat en muis spel.

grtz,

gilberto

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

EPDM als dakbedekking voor een plat dak: duurzaam en onderhoudsvriendelijk

EPDM als dakbedekking voor een plat dak: duurzaam en onderhoudsvriendelijk

EPDM is een duurzame en onderhoudsvriendelijke dakbedekking voor platte daken. Ontdek meer over de soorten, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Een plat dak isoleren? Ontdek wanneer een omkeerdak interessant is en lees meer over de voordelen, aandachtspunten en veelgemaakte fouten.

Lees meer

Stalen, aluminium of kunststof dakplaten voor jouw dak: een vergelijking van materialen en prijzen

Stalen, aluminium of kunststof dakplaten voor jouw dak: een vergelijking van materialen en prijzen

Dakplaten zijn een slimme keuze voor wie goedkoop en snel een dak wil plaatsen. Ontdek welk materiaal het beste past bij jouw woning of bijgebouw.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag