6

Erfdienstbaarheid steenwaterput

Tille 5
Tille 5
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Onze buur heeft een steenwaterput in zijn garage waar wij levenslange erfdienstbaarheid op hebben, in ruil dat zijn regenwater in onze goten mag lopen en onze regenwaterput. Hij wil nu zijn huis plat gooien en opnieuw zetten. Mag hij zomaar de steenwaterput verwijderen?

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Je kan redeneren, dat na de sloop de waterput is overleden. Dus einde levenslang gebruik. 

Regel dus de einde van de dienstbaarheid op schrift, dat betekent dan ook het einde van gebruik van uw goten. 

0
Tille 5
Tille 5
0 2 Andere particulier
1 jaar geleden

.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel

Is deze erfdienstbaarheid notarieel vastgelegd of niet ?

Daar staat of valt alles mee. 

Bij een notariele akte kun je die zomaar niet opheffen. 

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel

Beste,

Los van het feit of die put bij afbraak verplicht behouden moet blijven of niet, is het misschien ook het moment om u af te vragen of je dat water nog wel wilt gebruiken.

Zo'n steenput is echt nog wel iets uit vervlogen tijden omdat ten eerste de kwaliteit van dat water amper te vertrouwen is en omdat de meeste woningen tegenwoordig zijn aangesloten op het openbare leidingwaternet zijn aangesloten. En dat water is wel te vertrouwen.

0
Tille 5
Tille 5
0 2 Andere particulier
1 jaar geleden

.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Nee, buur mag die niet op eigen houtje verwijderen. Hij zal

- ofwel naar de rechtbank moeten, waar een rechter beslist
- ofwel maken jullie beiden een overeenkomst bv jij plaatst put op jouw perceel, buur betaalt kosten hiervoor. Ook dan moet je langs de notaris om dit te wijzigen anders zitten toekomstige eigenaars met moeilijkheden. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.

Lees meer

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Minder registratierechten betalen door buitenlandse eigendommen te verzwijgen? Minister Weyts eist strengere controles.

Lees meer

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Vanaf 2025 kunnen zonnepaneeleigenaars de digitale meter niet langer weigeren. De uitstelperiode is dan afgelopen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag