Kan je je gevelplint vervangen door steenstrips?

14

Kan je je gevelplint vervangen door steenstrips?

Boontje
Boontje
#Muren · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik zou graag de gevelplint, de blauwe steen,.willen vervangen door steenstrips.

Ik heb al enig opzoek werk verricht en blijkt dat deze aanwezig is omwille van vuil etc maar ook voor opstijgend vocht.

Is het nu veilig om dit te vervangen met steenstrips of niet?

Mvg tom

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92417/17157532535912477409725965412909.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d7e17c43d67930f39796b70337f701b7
1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Net of je een BMW gaat vervangen door een Trabant.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Alle mogelijke buitenmuren staan in de regen maar er is wel een zeer belangrijk verschil.

Bij regen wordt de muur ten eerste enkel oppervlakkig nat, ten tweede is dat telkens voor relatief korte tijd en ten derde droogt die na de regenbui telkens weer op.

Bij opstijgend vocht echter wordt de muur ten eerste niet enkel oppervlakkig maar in de volledige dikte van het materiaal nat ten tweede is dat niet telkens voor relatief korte tijd maar vrijwel constant en ten derde is er van telkens terug opdrogen geen sprake.

0
Tweedekker
Tweedekker
0 21
1 jaar geleden

Blijkbaar ken je het principe van regendoorslag niet. 
Een parement kan en mag doornat zijn waarbij het regenwater aan de binnenkant van gevel afloopt. 
stellen dat een gevelsteen maar oppervlakkig nat wordt is dan ook geheel fout. 

Ook hier verwar je de verschillende functies van de verschillende waterkeringen met elkaar. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ook in zulk niet vaak voorkomend geval is dat enkel bij regen en droogt daarna de steen ook weer op wat bij opstijgend grondvocht niet het geval is.

Maar er zijn inderdaad verschillende functies van waterkeringen, daarom zitten er zeker in hoger genoemde gevallen meerdere waterkeringen. Altijd (minstens) één tegen opstijgend vocht en dan nog één om doorslaand vocht of spouwvocht af te voeren.

0
Tweedekker
Tweedekker
0 21
1 jaar geleden

Niet vaak voorkomend??dan denk ik dat je nooit nooit spouwmuren hebt geopend. 

je verwart opnieuw de functie van een spouwdrainage en de kering in de binnenmuur. 
de eerste heeft niets met opstijgend vocht te maken. 

Een parement heeft bouwkundig maar 1 functie en dat is paraplu spelen tegen de regen. 
het is evident dat die nat komt te staan en vaak nat blijft, mede daarom dat er geen spouwvervuiling mag zijn. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Je sierpleister opfrissen, dan heb je twee opties: je crepi reinigen of hem opnieuw laten schilderen. Een gevelexpert geeft tips voor een frisse look.

Lees meer

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Ontdek de prijs van gevelreiniging en welke factoren een impact hebben op de prijs. We zetten de prijs per methode op een rij.

Lees meer

Een huis kopen? Zo controleer je op vochtproblemen in huis

Een huis kopen? Zo controleer je op vochtproblemen in huis

Op huizenjacht? De winter is de ideale periode, want dan stuit je sneller op gebreken. Met dit stappenplan spoor je makkelijk vochtproblemen in huis op.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag