Vocht problemen - Opstijgend vs. ander?

2

Vocht problemen - Opstijgend vs. ander?

VincentVindVochtVerschrikkelijk
#Muren · 1 jaar geleden

Recentelijk een woning aangekocht waarbij vorige eigenaar de vochtplekken mooit heeft kunnen verstoppen (putje zomer herhaaldelijk bekeken voor aankoop maar helaas niet opgemerkt).

Met de natte periode is de schimmel in verschillende hoeken terug aan het verspreiden. Ook de plaaster op deze plekken is hoorbaar hol + typische geur bij het opdrogen op warme momenten.

Dit is op plaatsen waar zowel een spouw aanwezig is alsook op plaatsen waar geen spouw zit. 

Reeds verschillende mensen laten zien met uiteenlopende offertes tot €15.000 voor het injecteren (Murprotec - injecteren van buitenaf door het boren in buiten- en binnenmuur -> geen vuiligheid binnen). 

Ik weet dat de spouw niet al te proper is (veel zavel, weinig gruis of afval). 

1. Gezien het ook op plaatsen waar ook geen spouw aanwezig is, mag ik daar dan direct vanuit gaan dat opstijgend vocht het probleem is?

2. MuroProtec is de enigste (dat ik voorlopig ken) dat van buitenaf werkt. Waarom anderen niet?

3. Is afkappen binnen altijd noodzakelijk? Vertegenwoordiger van MuroProtec liet weten dat dit niet nodig is. 

4. Is er iets op zelfstandige basis dat ik kan ondernemen?

5. Aanraders van firma's met prijs/kwaliteitsverhouding dat eerlijk is (regio Putte 2580)?

Alvast bedantk voor enige verduidelijking. Ik ga alvast op zoek naar een goed lottoticketje. 

Alle reacties

0
Aquavent
Aquavent
11 67 Andere professioneel
1 jaar geleden

Op uw vragen even antwoorden;

1. Gezien het ook op plaatsen waar ook geen spouw aanwezig is, mag ik daar dan direct vanuit gaan dat opstijgend vocht het probleem is?

Dit zou zelfs eigenlijk het omgekeerde moeten betekenen, een muur met spouw heeft immers sowieso een waterkering en de kans op opstijgend vocht is daar dus een pak lager dan in een muur zonder spouw en mogelijk ook zonder waterkerende laag

2. MuroProtec is de enigste (dat ik voorlopig ken) dat van buitenaf werkt. Waarom anderen niet?

Omdat langs buiten injecteren technisch niet klopt, zeker niet bij een spouwmuur. U dient alle vochtbruggen te verwijderen om zeker te zijn dat uw injecties gaan werken, hoe kan dit nu langs de buitengevel?

3. Is afkappen binnen altijd noodzakelijk? Vertegenwoordiger van MuroProtec liet weten dat dit niet nodig is. 

Uiteraard, men dient alle vochtbruggen te vermijden, controle te doen op aanwezigheid van hygroscopisch vocht en de aangetaste zones te verwijderen conform WTCB

4. Is er iets op zelfstandige basis dat ik kan ondernemen?

U kan bijvoorbeeld zelf afkappen of de werf voorbereiden, lijkt me realistisch als klant?

5. Aanraders van firma's met prijs/kwaliteitsverhouding dat eerlijk is (regio Putte 2580)?

Doe aub gewoon uw research online en google verschillende bedrijven en vermijd om in een val te trappen. Via trustlocal/google kan je de meeste firma's terugvinden met eerlijke reviews. Let op want er wordt heden ten dage geleurd met google accounts om valse reviews te posten (10-tallen reviews op 1 jaar of enkele maanden tijd, dat klopt meestal niet)

Daarnaast betreffende uw eerste deel;

Recentelijk een woning aangekocht waarbij vorige eigenaar de vochtplekken mooit heeft kunnen verstoppen (putje zomer herhaaldelijk bekeken voor aankoop maar helaas niet opgemerkt).

Met de natte periode is de schimmel in verschillende hoeken terug aan het verspreiden. Ook de plaaster op deze plekken is hoorbaar hol + typische geur bij het opdrogen op warme momenten.

Aangaande uw omschrijving zou het evengoed om condensatie/schimmelvorming in koude hoeken kunnen gaan en niet puur opstijgend vocht. Schimmel/condens kan je afvegen/kuisen voor verkoop en is er uiteraard niet in de zomer maar komt wel naar boven bij vochtiger en kouder weer. Controleer eens of u enkel deze schimmels hebt in "bewoonde" ruimtes en ruimtes die u minder gebruikt misschien minder? Indien dat het geval is gaat het hoogtwaarschijnlijk om luchtcondensatie en geen puur opstijgend vocht en dan zijn uw injecties volledig nutteloos als oplossing.

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
1 jaar geleden

Als je kan bewijzen dat dit een verborgen gebrek is : verkoper wist van de vochtproblemen en heeft stappen gezet om dit gebrek te verbergen zodat je t niet kon zien dan zou je kunnen procederen tegen de verkoper 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Ontdek hoe je een gevel moet metselen: materialen, kosten, zelf doen of laten doen en onderhoudstips voor een duurzame gevel.

Lees meer

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Ontdek alles over gevelplinten: wat ze zijn, de voor- en nadelen, materialen, stijlen, prijzen en handige plaatsingstips.

Lees meer

SOS buitenmuur: 5 slimme tips om je gevel op te knappen

SOS buitenmuur: 5 slimme tips om je gevel op te knappen

Is je gevel vuil, verouderd of verkleurd? Ontdek praktische tips voor het opfrissen van je buitenmuur. Van zacht reinigen tot crepi.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag