6

Problemen met raam

AG1973
AG1973
#Regelgeving · 1 jaar geleden

We wonen nu 3,5 jaar in onze nieuwbouw. De definitieve oplevering is nog steeds niet gebeurd omdat ze jaarlijks nieuwe wielen onder onze schuiframen moeten komen plaatsen (2 schuiframen van 2,5 m hoog en ongeveer 2,5 m breed). Volgens het bouwbedrijf en het bedrijf van de ramen is er niets mis met de ramen (de techniekers beweren van wel). Bijkomend probleem ... een jaar geleden meldde ik op Iris het probleem met de schuiframen maar ondertussen is er nog niets gebeurd. Ze zijn na 5 maanden komen kijken (eind oktober) We hebben gevraagd om de herstelling uit te stellen tot het warmer werd. Sinds april mail ik om te vragen wanneer de herstelling zal gebeuren, maar tot op vandaag heb ik nog geen reactie gekregen. Alleen zegt het bouwbedrijf dat ze het zullen opvolgen maar de ramenproducent laat niets weten. Kan ik een schadevergoeding eisen? Hoe kan ik ze onder druk zetten? Hoe lang moet ik de jaarlijkse herstellingen dulden? Kan ik eisen om een nieuw raam te plaatsen?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

0

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Antwoord waarmee u veel verder mee kunt en u voor de volgende keer beter gewapend bent ten overstaan van tegenpartij. Want die advocaat weet momenteel toch van toeten noch blazen en hij zal zijn/jullie eis moeten kaderen en onderbouwen

1. Richt u niet of zeker nooit tegen de fabrikant van de schuifdeur. Hoe raar dat in eerste instantie ook klinkt.  U hebt GEEN ENKELE contractuele relatie met die firma. U  moet blijven binnen het kader van chain of command en dus is uw algemene aannemer of SOD het aanspreekpunt. Hoe die dat verder uitvechten maakt uw zaak niet. Komt dit bij een rechtbank dan zal dat ook zo zijn.

2. Afmeting 2,5 bij 2 mtr. Is dat de volledig maat van uw schuifdeur of alleen de maat van uw schuivende vleugel ?

3. Hebt u een gewone schuif of een hef schuif ?

4. Gewoon standaard dubbel glas of is het 3 voudig ?

Die laatste 3 punten bepalen wat er nu aan de hand is. Meeste loopwielen/beslag kan 200 kg aan hoewel door de snelle opkomst van 3 voudig glas begint 300 kg meer en meer de norm worden. Dus als u kan antwoorden op die 3 vragen kan ik al berekenen wat het complete gewicht is. Zit dat te hoog dan kunt u zich op technisch vlak wapenen tegen de onzin dat er niks met de deur aan de hand zou zijn.

Hebt u trouwens al die wielen gezien toen ze vervangen waren. Wat hebben de technici toen gezegd ? 

Mogelijks is er ook een fout in de plaatsing en beweegt/vervormd de looprail te veel met schade aan de wielen als gevolg. Maar dan hebt je wel serieus het spek aan uw been. Laten we hopen van niet. Maar goed zo iets is al direct merkbaar als u de deur opent en ze in het begin vlot loopt en daarna alsmaar meer stroef.

0
AG1973
AG1973
0 2 Bouwer
1 jaar geleden

Het hele raam is 2,36 m breed op 2,25 m hoog. Het is een gewoon schuifraam met dubbele beglazing (en zo hebben we er 2). De beschadigde wielen heb ik niet gezien. Er zitten er normaal 2 per raam maar ze hebben er al 2 extra per raam bij geplaatst maar we blijven problemen hebben. Het 2 de deel kunnen we zelfs niet meer open schuiven. We krijgen er amper beweging in. Alvast bedankt voor je hulp

0
moes
moes
1 jaar geleden

Dan zit het probleem in de verhouding van uw raam. 2,36 mter breed wil dus zeggen dat u een schuivend gedeelte van de helft hebt van ongeveer een meter 1.15 in het beste geval. En dat bij een hoogte van 2.5 mtr. Dat is veel te small en zeer slecht geadviseerd. De fysicaa leert u dat zo,n deur constant staat te wiebelen. Wet van het zwaartepunt en het kantelen. Ik heb het dus opgegeven om te leren snowboarden. Ik ben gewoon veels te groot en mijn zwaartepunt ligt veel te hoog. Dus ik val makkelijk om. Er is nog een andere reden bij de apres ski maar das privé.  Extra wielen zullen niet helpen die deur is gewoon te smal en bij het verplaatsen gaat die gewoon diagonaal in het gat klemmen. Dan komen de wielen van de rail en is het kwaad al geschied. Telkens met brute kracht de deur dan wee rin beweging krijgen brengt nog meer schade toe. 

Maar zoals ik zei kan het probleem ook zitten in een bewegende onderrail. Het is al wat verbeterd de laatste zes zeven jaar maar je kan gerust stellen dat 85 % van de schuifdeuren slecht geplaatst word.

0
AG1973
AG1973
0 2 Bouwer
1 jaar geleden

1 raam is 2,36 m. De hele 2,36 m verschuift en zo hebben we 2 ramen. Sorry dat mijn omschrijving niet duidelijk was. En het probleem van de apres ski zal zich niet bij mijn ramen voordoen 😉

0
moes
moes
1 jaar geleden

Dus jullie hebben een/twee raam met een totale breedte van 2,36 mtr zijnde in één geheel een vast en een schuivend gedeelte. Rekening houdend dat het standaard gelaagd glas is (zou moeten volgens de norm) zit je met een gewicht van het schuivende deel dat rond de 200 kg ligt. Dus is mijn oordeel dat e rofwel slechte kwaliteit van onderdelen gebruikt word of dat er een fout in de plaatsing zit. En dat is makkelijk te meten/te controleren.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Vanaf 2025 kunnen zonnepaneeleigenaars de digitale meter niet langer weigeren. De uitstelperiode is dan afgelopen.

Lees meer

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.

Lees meer

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Minder registratierechten betalen door buitenlandse eigendommen te verzwijgen? Minister Weyts eist strengere controles.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag