Uitstekende kantpan van 5cm kan dit kwaad?

2

Uitstekende kantpan van 5cm kan dit kwaad?

Borduur
Borduur
#Dak · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste forumleden

De dakwerker is langsgeweest en ons dak is vernieuwd.

Toen ik thuiskwam van mijn werk zag ik dat ons dak was toegelegd en dat de kantpannen aan de straatkant  openlopen van 0 naar 5cm in de top.

De andere helft van het dak heeft dit niet.

De dakwerker opgebeld en zei me dat hij de pannen aan de straatkant mooi recht heeft gelegd en dat het dak een beetje scheef loopt en dit niet kon uitwerken wat op de achterkant wel gelukt was met behulp van een lood slb bij dr aanwerking vd buur.

Nu is mijn vraag of dit kwaad kan dat de kantpannen uitlopen van 0cm naar 5 cm.

Ze zijn allemaal vast geschroefd en hebben allemaal een stormhaak.

Mvg 

1
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
1 jaar geleden

Afhankelijk van de breedte en de lengte van het dakvlak had men dit kunnen voorkomen. Er zit namelijk een speling op de sluiting tussen de pannen waarbij de bovenste rij pannen in totaal gemakkelijk 5 cm minder kan zijn dan de onderste rij pannen. Indien er bijvoorbeeld per pan een speling is van slechts 3 mm dan kan je bij 20 pannen naast elkaar al 6 cm verschil maken. 

Men had de pannen van de bovenste rij iets vaster tegen elkaar aan kunnen drukken zodat de kantpan overal gelijk komt. 

Als de pannen goed vastgelegd zijn kan het wellicht niet zo veel kwaad ivm de stormvastheid, maar het is uiteraard de bedoeling dat de aansluiting met de gevel overal hetzelfde en even nauw is. Dat is esthetisch van belang maar ook om bijvoorbeeld het nestelen van vogels of het binnendringen van ongedierte te voorkomen.

Misschien toch de moeite om ze te herleggen.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
1 jaar geleden

Afhankelijk van de breedte en de lengte van het dakvlak had men dit kunnen voorkomen. Er zit namelijk een speling op de sluiting tussen de pannen waarbij de bovenste rij pannen in totaal gemakkelijk 5 cm minder kan zijn dan de onderste rij pannen. Indien er bijvoorbeeld per pan een speling is van slechts 3 mm dan kan je bij 20 pannen naast elkaar al 6 cm verschil maken. 

Men had de pannen van de bovenste rij iets vaster tegen elkaar aan kunnen drukken zodat de kantpan overal gelijk komt. 

Als de pannen goed vastgelegd zijn kan het wellicht niet zo veel kwaad ivm de stormvastheid, maar het is uiteraard de bedoeling dat de aansluiting met de gevel overal hetzelfde en even nauw is. Dat is esthetisch van belang maar ook om bijvoorbeeld het nestelen van vogels of het binnendringen van ongedierte te voorkomen.

Misschien toch de moeite om ze te herleggen.

0
Borduur
Borduur
0 1 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt voor u andwoord 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kies voor een groendak: voordelen, prijzen en tips

Kies voor een groendak: voordelen, prijzen en tips

Alles over het groendak: voordelen, prijs, soorten, premies en hoe je het zelf of met een professional aanlegt. Ontdek onze tips.

Lees meer

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

In heel wat oude woningen zit er nog asbest. Hoe verwijder je dit kankerverwekkende materiaal zonder risico? Enkele tips om asbest te verwijderen.

Lees meer

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Ontdek welke dakgoot het beste past bij jouw woning. Van materialen, zoals aluminium en koper, tot de plaatsing, de prijs en het onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag