Zijn er nadelen aan het plaatsen van een hydrofuge?

15

Zijn er nadelen aan het plaatsen van een hydrofuge?

Acep
Acep
#Muren · 1 jaar geleden

Hallo,

Na de extreem natte winter hebben wij in een kamer op de eerste verdieping een vochtprobleem gehad aan een buitenmuur. Het behang kwam op verschillende plaatsen los en er zat schimmel achter. De spouw werd in 2016 opgevuld met Knauf Supafill, maar nog geen problemen gehad tot dit jaar. Nu raden verschillende vochtbestrijdingsfirma's aan om een hydrofuge te plaatsen op de slagregenkant, waar de problemen zich voordoen. De gevelsteen is heel poreus (enkele stenen in een emmer water en het waterniveau zakt met 1/3). Nu vraag ik mij af of er nadelen zijn aan zo'n hydrofuge. De producten zouden dampopen zijn maar is dat in de praktijk ook zo? Kan je dan niet meer problemen krijgen met condensatie? Ook vermelden sommige sites dat de vochtproblemen juist kunnen verergeren omdat het vocht dat al in de muur aanwezig is dan niet meer kan uitdrogen (zie link).

Een van de producten die wordt aangeraden is Gelifuge. Heeft iemand al positieve/negatieve ervaringen met dit of een ander product? Bijkomende vraag: gebruik je best een smeermiddel (zoals Gelifuge) of een vloeistof om te vernevelen (zoals Redisil S)?

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Hoe breed is uw spouw eigenlijk? 5cm of meer? Die 5cm is zowat de ondergrens om nog na te isoleren.

Als je zegt dat je ergens een rij bakstenen hebt weggehaald "ter hoogte van de vochtvlek", was dat dan niet boven het raam?

Dan zou je eens kunnen proberen met daar de voegen weer open te maken ervan uitgaande dat er een waterkering zit.

Vroeger liet men de betonnen lintelen boven de ramen ook wel eens tot tegen het buitenblad komen... je zou eens moeten kijken of dat bij u ook het geval is. Dan is de oorzaak snel gevonden...

0
Acep
Acep
0 8 Andere particulier
1 jaar geleden

De spouw hebben ze geïnspecteerd met een camera. Die was overal tussen 5-8 cm, dus dat zou voldoende moeten zijn. Die bakstenen zijn inderdaad boven het raam weggehaald en er zit een waterkering. Bij het terugplaatsen van de bakstenen zijn er nu wel open voegen gemaakt om water eventueel af te voeren.

Indien de latei tot tegen het buitenblad komt kan dit de oorzaak zijn, maar het verklaart nog niet waarom we dan hetzelfde probleem hebben op een andere plaats in de muur waar geen latei zit en ook niet bij het andere raam dat er op een meter van ligt.

Is het ook nodig om in de waterkering onderaan het huis open stootvoegen te hebben?

0
Keon
Keon
1 jaar geleden

Ik zou idd. een paar stootvoegen open maken, ook onderaan. Je kan daar dan ook speciale roostertjes tegen insecten insteken... dat gaat de isolatie ook op zijn plaats houden.

De vochtvlek links in de kamer onder het schuine dak, is een vochtvlek vanwege de interne luchticrculatie en door de wijze van verwarmen.

Verder niet vergeten dat we een speciale zomer hadden dit jaar... de afwisseling van regen en zonnige dagen zorgde voor een hogere luchtvochtigheid van de buitenlucht.

Als je die kamer hebt liggen verluchten met warme buitenlucht terwijl de kamer zelf redelijk fris was, krijgen de muren net een extra vochtbelasting.

Tegenwoordig zijn de ochtenden al een stuk frisser... ideaal om dan 's ochtendsvroeg de kamer een tijd (15 à 30 minuten) te verluchten.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
1 jaar geleden

Als je de gevel gaat hydrofoberen of kaleien, wat ik in dit geval zou aanraden, dan heeft het geen enkele zin om voegjes open te maken. 

Een vochtvlek vanwege interne luchtcirculatie en door de wijze van verwarmen zou men mij eens moeten uitleggen.

Idem voor de afwisseling van regendagen en zonnige dagen die een oorzaak zouden kunnen zijn.

Idem voor verluchten met warme buitenlucht als oorzaak

Idem voor s' ochtendsvroeg 15 à 30 minuten verluchten als oplossing.

Maar goed, een beetje freewheelen mag al eens zolang we het maar niet als waarheid beschouwen.

0
Keon
Keon
1 jaar geleden

Een vochtvlek vanwege interne luchtcirculatie en door de wijze van verwarmen zou men mij eens moeten uitleggen.

Het verwarmingstoestel staat onder het raam met het vochtige linteel... de warme lucht zal daar vocht (damp) oppikken alvorens zich te verspreiden over de rest van de kamer.

Dat hoekje onder het schuine dak dat verscholen zit achter de schouw en de kast, is waarschijnlijk het koudste oppervlak in de kamer... het vocht dat werd opgepikt zal daar dan condenseren.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Snelbouwstenen: populair materiaal voor dragende en niet-dragende binnenmuren

Snelbouwstenen: populair materiaal voor dragende en niet-dragende binnenmuren

Snelbouwstenen zijn budgetvriendelijk, isolerend en snel te verwerken. Ontdek alles over hun voordelen, prijs en toepassingsmogelijkheden.

Lees meer

Hoe draagmuren aanpassen als je renoveert?

Hoe draagmuren aanpassen als je renoveert?

Voor je de sloophamer bovenhaalt, is het zeer belangrijk dat je eerst alle draagmuren in kaart brengt. Die kan je immers niet zomaar weghalen.

Lees meer

Opstijgend vocht in huis? Zo herken, voorkom en behandel je het!

Opstijgend vocht in huis? Zo herken, voorkom en behandel je het!

Ontdek hoe je opstijgend vocht herkent, voorkomt en behandelt voor een droge, gezonde woning.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag