3

Perceel van 6 m breed

Johan1984
Johan1984
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Hoi allemaal ik heb naast mijn huis een bouwgrondperceel van 6m breed mijn buurman zou nu zijn muur willen isoleren zodat dit van 6m naar 5m90 gaat. 

wat moeT Ik doen wat ik vermoed dat ik er dan geen huis meer op mag zetten.... want mijn perceel is minder dan 6 meter ....

1
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
11 maanden geleden· Bedankje ontvangen

Een bouwgrond hoeft geen 6 m te zijn om te mogen bouwen. Er zijn bvb ook huizen van 5 m breed. Het is alleen zo dat die buurman op jouw grond gaat bouwen, en dat kan uiteraard niet zonder jouw toestemming. Isolatie tussen 2 aansluitende woningen is niet gebruikelijk. Wat ga je doen als je dit nu toestaat en de toekomstige bouwheer geen isolatie wil, net omdat dat 10 cm ruimte inneemt ? Gaat die buurman zonder enige compensatie dat zomaar afbreken ? en wat als die buurman zijn woning verkoopt ? Gaat dit duidelijk gecommuniceerd worden aan de volgende eigenaars ? Allemaal zaken die minstens op papier allemaal dienen afgesproken te worden en eigenlijk vastgelegd bij een notaris.

1
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
11 maanden geleden

Isoleren en beschermen tegen weersinvloeden van een wachtgevel tot op het buurperceel is gebruikelijk als tijdelijke maatregel in afwachting dat er een woning wordt tegengebouwd. 

Op dat moment is die energetische isolatie niet meer nodig en moet/mag ze worden verwijderd.

Om latere discussies te vermijden leg je zulke dingen inderdaad best vast in een door beide partijen ondertekende overeenkomst.

In ieder geval hoeft die isolatie niet te betekenen dat uw bouwstuk plots 10 cm kleiner zou worden. De perceelsgrenzen zijn vastgelegd en blijven zo. Uw bouwstuk blijft 6 m breed.

Alle reacties

0
Charel
Charel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Ik veronderstel dat er op dat stuk enkel kan gebouwd worden tegen de gevel van uw buurman.

Als je toestaat dat de buurman 10 cm inneemt voor de isolatie van die wachtgevel zonder daarom die oppervlakte te verkopen blijft uw eigendom 6 meter.

Als er dan later tegen die gevel wordt gebouwd dan kan de isolatie terug weggenomen worden of dienstig worden als geluidsilolatie tussen de twee woningen.

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
11 maanden geleden· Bedankje ontvangen

Een bouwgrond hoeft geen 6 m te zijn om te mogen bouwen. Er zijn bvb ook huizen van 5 m breed. Het is alleen zo dat die buurman op jouw grond gaat bouwen, en dat kan uiteraard niet zonder jouw toestemming. Isolatie tussen 2 aansluitende woningen is niet gebruikelijk. Wat ga je doen als je dit nu toestaat en de toekomstige bouwheer geen isolatie wil, net omdat dat 10 cm ruimte inneemt ? Gaat die buurman zonder enige compensatie dat zomaar afbreken ? en wat als die buurman zijn woning verkoopt ? Gaat dit duidelijk gecommuniceerd worden aan de volgende eigenaars ? Allemaal zaken die minstens op papier allemaal dienen afgesproken te worden en eigenlijk vastgelegd bij een notaris.

0
Charel
Charel
11 maanden geleden

Isoleren en beschermen tegen weersinvloeden van een wachtgevel tot op het buurperceel is gebruikelijk als tijdelijke maatregel in afwachting dat er een woning wordt tegengebouwd. 

Op dat moment is die energetische isolatie niet meer nodig en moet/mag ze worden verwijderd.

Om latere discussies te vermijden leg je zulke dingen inderdaad best vast in een door beide partijen ondertekende overeenkomst.

In ieder geval hoeft die isolatie niet te betekenen dat uw bouwstuk plots 10 cm kleiner zou worden. De perceelsgrenzen zijn vastgelegd en blijven zo. Uw bouwstuk blijft 6 m breed.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

De btw voor sloop en heropbouw via een projectontwikkelaar is definitief 6%. De Programmawet van de regering-De Wever kreeg eindelijk groen licht.

Lees meer

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Om de klimaatdoelen te halen wil de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een verplicht EPC voor alle woningen.

Lees meer

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Er is een nieuwe energiespeler in Wallonië. Toch telt Wallonië veel minder leveranciers dan Vlaanderen. Energie-expert Maxime Sonkes legt uit waarom.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag