1

Haarscheuren keldermuur

Sven89
Sven89
#Muren · 10 maanden geleden

Hallo,

Wij hebben recent een woning gekocht die gebouwd is in 2013.

Nu stond hier echter veel water in de kruipkelder.

Ik heb deze leeggepompt en beginnen zoeken naar de problemen hier had ik enkele gaatjes gevonden waardoor het grondwater naar binnen kwam.

Deze heb ik gedicht met Soudal Aquaswell en ben beginnen met bekuipen van de wanden met Weber waterdichte stucmortel met Compactuna Hydro in verwerkt.

Nu echt kom ik op sommige plaatsen kleine haarscheurtjes tegen in de betonblokken waaruit nog wat water vloeit. Ik krijg deze niet afgedicht met aquaplan waterdruk stop.

Is er een alternatief of is wat ik hier tegen kan smeren of injecteren voor deze scheuren te vullen?

De Weber waterdichte stucmortel houd niet op deze plaatsen en spoelt gewoon weg.

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 maanden geleden

Een kruipkelder wordt nooit zo voorzien dat hij waterdicht is, dat is normaal ook niet nodig. 

Enkel gebruikskelders worden waterdicht afgewerkt, ten eerste omdat men die anders niet kan gebruiken en ten tweede omdat die doordat ze veel dieper in de ondergrond zitten veel meer last hebben van drukkend grondwater.

Als er dus water binnenkomt in een kruipkelder dan is dat meestal omdat de grondwaterstand in de omgeving hoger is dan de bodem van de kruipkelder. Dat kan ook een tijdelijk voorkomend probleem zijn in seizoenen met een hogere waterstand. Zakt de waterstand in de omgeving dan zal ook het water in de kruipkelder zakken.

Het water in de kruipkelder komt bij hogere waterstand niet enkel binnen via de muren maar vooral ook via de bodem die voor een kruipkelder ook niet waterdicht is afgewerkt.

Veel kans dus dat het bekuipen van de wanden verloren geld en moeite gaan zijn omdat het water alsnog via de bodem zal binnenkomen, niet minder of niet meer dan voorheen.

Sowieso als je toch de wanden waterdicht wilt bepleisteren dan mag je dat niet nu doen maar dan moet je hiermee wachten tot de grondwaterstand in de omgeving is gedaald tot onder het niveau van de kruipkelderbodem. Je kan een muur nooit bepleisteren terwijl er drukkend water achter zit!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 maanden geleden

Een kruipkelder wordt nooit zo voorzien dat hij waterdicht is, dat is normaal ook niet nodig. 

Enkel gebruikskelders worden waterdicht afgewerkt, ten eerste omdat men die anders niet kan gebruiken en ten tweede omdat die doordat ze veel dieper in de ondergrond zitten veel meer last hebben van drukkend grondwater.

Als er dus water binnenkomt in een kruipkelder dan is dat meestal omdat de grondwaterstand in de omgeving hoger is dan de bodem van de kruipkelder. Dat kan ook een tijdelijk voorkomend probleem zijn in seizoenen met een hogere waterstand. Zakt de waterstand in de omgeving dan zal ook het water in de kruipkelder zakken.

Het water in de kruipkelder komt bij hogere waterstand niet enkel binnen via de muren maar vooral ook via de bodem die voor een kruipkelder ook niet waterdicht is afgewerkt.

Veel kans dus dat het bekuipen van de wanden verloren geld en moeite gaan zijn omdat het water alsnog via de bodem zal binnenkomen, niet minder of niet meer dan voorheen.

Sowieso als je toch de wanden waterdicht wilt bepleisteren dan mag je dat niet nu doen maar dan moet je hiermee wachten tot de grondwaterstand in de omgeving is gedaald tot onder het niveau van de kruipkelderbodem. Je kan een muur nooit bepleisteren terwijl er drukkend water achter zit!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Is je gevel aan renovatie toe? Ontdek soorten gevelrenovatie, prijzen, premies en wat je zelf kan doen of beter overlaat aan een vakman.

Lees meer

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

De verwarming lager of afzetten in bepaalde ruimtes om een hoge energiefactuur te vermijden? Ontdek hoe dat kan leiden tot vochtproblemen.

Lees meer

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag