15

Bouwovertreding nieuwe verkaveling

Joost91
Joost91
#Regelgeving · 6 maanden geleden

Enkele jaren geleden heb ik een bouwgrond gekocht in een nieuwe verkaveling. De initiƫle plannen waren om er zelf te bouwen en te gaan wonen maar wegens een nieuwe relatie had ik de bouwgrond te koop gesteld. Nu zijn er bij een preadvies door DIW volgende zaken gebleken;

Gevolgen;

Ondertussen zijn er reeds gesprekken geweest met de stad en DIW. Zij zien geen andere oplossing dan een eventuele omgevingsvergunning aanvragen, die wellicht ook geweigerd zal worden waarna het uiteraard zwart op wit staat en de grond dus quasi alle waarde verloren heeft.

Graag jullie advies.

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 maanden geleden

Tenzij men redeneert dat op alle bebouwde percelen een bouwmisdrijf rust.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
5 maanden geleden

Tenzij men redeneert dat op alle bebouwde percelen een bouwmisdrijf rust.

Neen, dat kan niet want de overige woningen hebben een geldige vergunning (zelfs indien deze ontwettig tot stand zijn gekomen). De hoogtematen staan immers duidelijk op de plannen van iedere woning.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 maanden geleden

De woning kan dan wel volgens de vergunning zijn gebouwd maar dat neemt niet weg dat de ophoging van de tuin(en) een bouwovertreding kan zijn.

Je mag er dus niet te gemakkelijk van uitgaan dat het feit dat er al andere woningen staan de onvergunde ophoging hier plots toegestaan zal worden.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
5 maanden geleden

Men mag de bouwvergunningen en bijhorende plannen van de overige woningen altijd gaan inkijken op de gemeente...

0
Joost91
Joost91
0 5
5 maanden geleden

Ik zit op 7 mei samen met de Provincie en advocaat en hoop daar duidelijkheid te krijgen.
Op de plannen is duidelijk te zien dat de wegenis hoger ligt dan vergund. Wat betreft de ophoging van het kavel moet ik nog eens kijken of bespreken met de Provincie. Als ik meer nieuws heb deel ik het hier zeker! Morgenavond heb ik alvast een overleg met een firma modulair bouwen die geĆÆnteresseerd zijn in het perceel, ze zijn in hetzelfde dorp gevestigd als mijn perceel dus hopelijk kunnen zij hiermee weg.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ā€˜Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ā€˜Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ā€˜Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ā€˜Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vlaamse regering hakt in verbouwpremie en schaft frigobon af

Vlaamse regering hakt in verbouwpremie en schaft frigobon af

De Vlaamse regering snoeit in premies en schrapt vanaf 1 januari 2026 de verbouwpremie voor veel huishoudens. Heb jij nog recht op de Mijn VerbouwPremie?

Lees meer

Een lekkende stookolietank? Nieuwe verplichtingen vanaf 2025

Een lekkende stookolietank? Nieuwe verplichtingen vanaf 2025

Nieuwe regels voor stookolietank in 2025: onmiddellijke actie vereist bij lekkage zonder uitstel. Verwijdering enkel door erkende technicus!

Lees meer

Hemelwaterverordening onder vuur: ā€œRegenwater ondergronds infiltreren mag geen uitzondering zijnā€

Hemelwaterverordening onder vuur: “Regenwater ondergronds infiltreren mag geen uitzondering zijn”

De hemelwaterverordening ligt onder vuur. Betonfederatie Febelco wil dat de regels rond ondergrondse en bovengrondse infiltratie aangepast worden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag