perceelsgrens midden in servitudeweg: wat met vrijstaand bijgebouw?

4

perceelsgrens midden in servitudeweg: wat met vrijstaand bijgebouw?

SVDB
SVDB
#Regelgeving · 6 maanden geleden

Beste,

Onze woning is gelegen langs servitudeweggetje dat nodig is om tot bij onze 3 achterburen te komen. Het servitudeweggetje is afgesloten van onze tuin door een gaashekwerk.
De gemeente heeft reeds aangegeven dat dit servitudeweggetje privédomein is. Uit het officiële kadastrale plan blijkt dat het weggetje voor de helft op onze eigendom ligt.

We zouden graag een vrijstaand bijgebouw in de zijtuin hebben. Volgens het vrijstellingenbesluit moet een vrijstaand bijgebouw in de zijtuin "op 3m van de perceelsgrens blijven".

Een medewerker van de gemeentedienst ruimtelijke ordening geeft aan dat we die 3m moeten beginnnen tellen vanaf het hekwerk, maar volgens het kadastrale plan ligt onze perceelsgrens in het midden van het weggetje, dat dus onze privé-eigendom is. Wij zouden dus graag 3m van het midden van het weggetje blijven. De doorgang komt hierdoor niet in gedrang, daar het bijgebouw dan nog steeds in onze tuin staat.

Heeft er iemand een juridisch sluitend antwoord of advies?

Alle reacties

0
SVDB
SVDB
0 1
6 maanden geleden

In bijlage een schets van de situatie.

stippellijn = servitude

zwarte lijn = perceelsgrens

groen = gewenste positie bijgebouw

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/96377/livios.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b4bef3ea5e538fba5f0495f8161db4be
0
Tiramisu
Tiramisu
11 323 Andere particulier
6 maanden geleden

Daar kom je toch automatisch achter als jouw architect met de plannen begint? 

0
Charel
Charel
932 5443 Andere professioneel
6 maanden geleden

Ja, maar volgens het vrijstellingsbesluit is een architect niet altijd nodig.

Volgens mij kan je de regels hieromtrent letterlijk volgen en dus zou je dat gebouwtje kunnen neerzetten op 3 m afstand van de perceelsgrens. Dat je daarnaast wegenis moet verlenen aan derden zou volgens mij geen verschil mogen maken. Niet voor het bijgebouw en niet voor de wegenis. 

0
Tiramisu
Tiramisu
11 323 Andere particulier
6 maanden geleden

Dat klopt.

Maar hier begin je al met een potentieel administratief probleem, ook al valt dat bijgebouw onder die vrijstelling en ook al heb je de wetgeving aan jouw zijde en zou ik toch veiligheidshalve een architect inschakelen om dat specifiek deel op papier te hebben. Je zal maar met de gemeente in de knoop liggen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dalen de registratierechten op bouwgrond ook naar 2%?

Dalen de registratierechten op bouwgrond ook naar 2%?

Ontdek waarom de bouwfederatie de registratierechten op bouwgrond in Vlaanderen wil verlagen. Hierdoor zou je als bouwer duizenden euro’s besparen.

Lees meer

Mijn VerbouwLening niet meer populair onder verbouwers: “Slechts 3.780 aanvragen in 2024”

Mijn VerbouwLening niet meer populair onder verbouwers: “Slechts 3.780 aanvragen in 2024”

Ontdek waarom Mijn VerbouwLening aan populariteit verliest en welke plannen minister Depraetere heeft om het aantal renovaties op te krikken.

Lees meer

Federale regering voert herstelbaarheidsindex in voor huishoudelijke toestellen

Federale regering voert herstelbaarheidsindex in voor huishoudelijke toestellen

Vanaf 2 mei krijgen huishoudelijke toestellen een herstelbaarheidsindex die aangeeft hoe makkelijk ze gerepareerd en hergebruikt kunnen worden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag