2

kortverhuur appartement / regelgeving

stabiliteitsstudie
stabiliteitsstudie
#Regelgeving · 6 maanden geleden

1 Bestaat er in België een regelgeving in verband met kortverhuur van een appartement? (via Airbnb, booking.com e.a)

2 In onze basisakte staat: 'Het is verboden een handel of bedrijf uit te oefenen in de privegedeelten welke door abnormaal lawaai of geur hinderend zijn voor de andere woonappartementen'
Een mede-eigenaar (met BTW-nr en inschrijving kruispuntenbank) verhuurt sinds vorige zomer een appartement, zonder toelating van de VME. Dit brengt heelwat overlast mee.  Volgens ons is dit systematische en professionele verhuur. 
- Kunnen wij op basis van de basisakte doen stopzetten?
- Kan de volgende AV dit alsnog verbieden? 

Alle reacties

0
Koen0333
Koen0333
0 4 Andere particulier
6 maanden geleden

De basisakte is daarin heel duidelijk, dit kan volgens mij absoluut niet. Hij heeft geen toestemming gekregen binnen de VME dus is het niet toegestaan. 

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
6 maanden geleden

Ik ben niet zo zeker dat je hier iets tegen kunt ondernemen.

1) Als eigenaar mag je uw eigendom verhuren zowel voor een lange periode als voor een korte periode. Je hoeft daar geen toestemming van de VME voor te hebben. Dat recht heb je als eigenaar.

2) Een verhuring voor een korte periode betekent niet automatisch dat er handel gedreven wordt in het appartement of dat er een bedrijf wordt uitgeoefend.

3) En als dat toch zo zou worden opgevat dan nog is er ook nog de bijkomende vermelding dat het verboden zou zijn in geval er hinder wordt veroorzaakt aan de andere appartementen door abnormaal geluid of geur. Dat risico loop je bij elke bewoning en is niet eigen aan verhuringen voor korte duur. Die hinder zou dan trouwens nog moeten worden aangetoond of bewezen, iets wat niet vanzelfsprekend is.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Voorstel om registratierechten in Brussel te verlagen

Voorstel om registratierechten in Brussel te verlagen

De registratierechten in Brussel zijn sinds januari de hoogste van België. Team Fouad Ahidar (TFA) pleit voor een daling van de registratierechten.

Lees meer

Dit zijn de plannen van de nieuwe federale regering: “Warmtepompen blijven aan 6% en energiecontracten moeten leesbaarder worden”

Dit zijn de plannen van de nieuwe federale regering: “Warmtepompen blijven aan 6% en energiecontracten moeten leesbaarder worden”

De nieuwe federale regering heeft haar plannen bekendgemaakt. Ze zetten in op de energietransitie en het beter beschermen van de consument.

Lees meer

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Sinds 1 juni is er in Brussel een verbod op nieuwe mazoutketels. Daarnaast kunnen huishoudens er sinds kort dynamische energiecontracten afsluiten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag