erfdienstbaarheid van doorgang geblokkeerd door plaatsing van schutting door buurman
Mijn buur die een pad heeft dat ik enkel kan bereiken als ik om moet lopen waar ik van de fruitboer niet op zijn land mag lopen om bij mijn tuin te geraken via de achterkant van de 21 are tuin van ons die vol met begroeïingen staat die echt tijdig gesnoeid dienen te worden.
Wij wonen er nu 8 jaar en in het begin zei de buurman dat het mocht dat pad te betreden gezien de vorige eigenaar van ons huis daar al een paar poortjes met slot had geplaatst.
Tot vorig jaar waarop mijn buur zijn deel tuin van de achterkant verkocht had aan derden.
Direct daaropvolgend heeft die buurman zonder samenspraak met ons een deel schutting geplaatst bijna tot aan onze draad waardoor mijn vrije doorgang die ik 8 jaar had ineens werd geblokkeerd.
Het is een noodzaak om die begroeiing van bamboo en blauwe regen die bovendien giftig is voor dieren en kinderen tijdig te snoeien.
Ik ben reuma patient dus kan niet ver lopen maar na een gesprek met de buur is hij van mening dat ik maar een deur in mijn eigen draad moet gaan maken wat niet kan omdat we 2 poolhonden hebben en gemuilkorft dienen te worden zodra ze buiten zijn. Die springen hoog dus moet ik van mijn invaliditeits uitkering zelf die schade door hem gemaakt gaan oplossen gezien mijn buur ineens van mening is dat ik daarvoor geen vergoeding krijg van hem.
Nu is mijn vraag mag ik aanspraak maken op die erfdienstbaarheid wanneer de erfdienstbaarheid ineens zonder het bieden van een degelijke oplossing voor ons geblokkeerd is. Waardoor het snoeiprobleem ontstaat van onze begroeiing aan de zijkant wat zich bevind op het pad dat van de buurman is en het feit dat mijn begroeiing indien niets doen de buren overneemt wat wettelijk ook niet mag.
Gezien via de straatkant kan ik die achtertuin al niet bereiken ik moet via een fruitgaard waar die eigenaar weer van zegt dat ik daar niet op mag komen. Die jaagt me er dus van af. Mijn buur zorgt nu dat er een conflict ontstaat en dat ons woongenot vebrodt is.
Heeft het zin om dan naar de vrederechter te gaan? Gezien er nergens in de koopakte iets te vinden is van dat recht op doorgang. Het was een mondelinge overéénkomst die door de vorige eigenaar van het huis waar wij wonen gemaakt is met die eigenaar van dat pad, waar ik tot 8 jaar dat ik er nu woon gebruik heb mogen en kunnen maken van dat pad. Nu kan ik nergens meer iets snoeien aan de zijkant op dat pad.
Ik heb al een aangetekende brief verstuurd naar de buurman hierover en weet niet zeker of ik gelijk heb of niet.
Er is noodzaak tot gebruik maken van dat aangrenzende pad kunt u mij van goed advies voorzien ?
Hoe groot is de kans dat die buur dat deel van de schutting zelf moet gaan afbreken als ik dit bij de vrederechter zou behandeld worden of dat die buren vergoeding moeten bieden voor het nieuw te plaatsen hekwerk met deur aan onze kant. Nu kan er in draad geen deur gemaakt worden dus moet ik wel kiezen voor panelen van ijzer die duur zijn voor een invalide die hiervoor geen steun krijgt.
Welke rechten heb ik eigenlijk als eigenaar van een woning mbt erfdienstbaarheid van doorgang van een pad dat slechts 3x per jaar betreden dient te worden? wat 8 jaar dus nooit een issue was.