regentonnen : voet en verbindingen

4

regentonnen : voet en verbindingen

Mark Wijns
Mark Wijns
#Tuin · 13 jaren geleden
Goede morgen ,

1) heb een klein probleempje voor het plaatsen van 5 regentonnen achter mijn tuinhuis :
ik heb rechthoekige regentonnen 320 l. van het merk "Garden It" gekocht bij Makro , maar de bijpassende voeten verkopen ze daar niet . Ik wil de regentonnen wat hoger zetten om bij het bevloeien van de tuin de regentonnen te kunnen laten leeglopen. Onze tuin is namelijk aflopend naar de plaats van de regentonnen en ik wil de regentonnen onderaan aansluiten.
Op de regentonnen staat geen website vermeld en via makro kunnen de voeten ook niet besteld worden en voeten van andere regentonnen passen helemaal niet !

2) Bijkomend probleem : bij de regentonnen zitten alleen maar bochtjes van 90° , maar om de regentonnen onderaan met elkaar te verbinden heb ik T-stukjes nodig. Waar vind ik die ?

Alvast bedankt voor verdere info !

Alle reacties

0
Gaardenier
Gaardenier
0 8 Andere professioneel
13 jaren geleden
Goede morgen ,

1) heb een klein probleempje voor het plaatsen van 5 regentonnen achter mijn tuinhuis :
ik heb rechthoekige regentonnen 320 l. van het merk "Garden It" gekocht bij Makro , maar de bijpassende voeten verkopen ze daar niet . Ik wil de regentonnen wat hoger zetten om bij het bevloeien van de tuin de regentonnen te kunnen laten leeglopen. Onze tuin is namelijk aflopend naar de plaats van de regentonnen en ik wil de regentonnen onderaan aansluiten.
Op de regentonnen staat geen website vermeld en via makro kunnen de voeten ook niet besteld worden en voeten van andere regentonnen passen helemaal niet !

2) Bijkomend probleem : bij de regentonnen zitten alleen maar bochtjes van 90° , maar om de regentonnen onderaan met elkaar te verbinden heb ik T-stukjes nodig. Waar vind ik die ?

Alvast bedankt voor verdere info !

Beste Mark,

Voor deze hoeveelheid waterreserve werk je veel beter en goedkoper met IBC tanks van 1000L op palet van 1 x 1.2m] Deze zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer €50/stuk.

Het aansluiten voor een zorgeloos gebruik vereist wel wat nadenkens, alvorens te starten. De "piping" voor je 5 tonnen gaat veel teveel kosten als je het een beetje fatsoenlijk wil doen. Zelf heb ik 3 x 1000L en ook enkele rechthoekige tankjes van een 300 L (vroeger op de gemeente gekocht, maar is in feite speelgoed) De sokkeltjes zou je wellicht ook via millieudienst van een gemeentebestuur kunnen vinden. Als het zo van die groene dingen betreft, komen ze zeker van een belgische plastiekfabrikant. Dat is ook via een gemeentebestuur wel op te zoeken. 

Moest je nog vragen hebben, laat maar weten. Inderdaad, bij vulautomaat en filtering zijn ook wel wat bedenkingen te maken.

0
Mark Wijns
Mark Wijns
0 2 Andere professioneel
13 jaren geleden

Bedankt Gaardenier ,

ik heb het opgezocht , maar IBC tanks hebben voor mij niet de juiste afmeting . Het probleem is dat de klinkerman al een mooi pad heeft aangelegd van 60 cm op 450 cm achter het tuinhuis met sierklinkers en ik heb al enkele regentonnen gekocht .

Vandaag heb ik gevonden dat dit soort regenton van de firma Croix Chatelain is - Belgisch - zoals je reeds dacht. Ook heb ik van een loodgieter de volgende gegevens gekregen (op basis van het bochtstuk dat bij de ton is geleverd): ik moet zoeken naar T-stukken met een 3/4 draadstuk (gasdraad) , op de 2 andere uiteinden kan dan een plastiek slang worden aangesloten voor de verbindingen onderaan te maken.

Maandag kan ik de firma opbellen , misschien hebben zij wél de voeten en de T-stukken. Ik hou je op de hoogte.

Groeten ,

Mark

0
Gaardenier
Gaardenier
0 8 Andere professioneel
13 jaren geleden

Ok Bart,

Je bent weeral een stap verder.

Denk ook eens na wat je gaat doen als er met één van je vaten iets misloopt. Best is dan dat je tussen tank en T een afsluiter hebt. Je kan dan bv. die ene tank ledigen, reinigen, repareren, vervangen, enz, zonder de andere hun werking stil te leggen.

Best is ook om de aftapaansluiting met niet teveel gewicht te belasten, dus best T-stukken, afsluiters, en tussenslangen te ondersteunen.

Het is ook aangeraden, buiten de grove scheiding in de vulautomaat, een gemakkelijk controleerbare deeltjesfilter te plaatsen, dus met doorzichtig bokaal. Inspiratie vind je genoeg op het net, bv:

http://www.reinigingspartner.nl/touwfilter_fijnfilter_gaasfilter.htm

Ook nog dit: metalen kogelkranen zijn zeer vorstgevoelig en moet minstens volledig open staan en belucht, of vriezen kapot. Kunststof kranen zijn veel bestendiger, daar bestaat wel wat inspiratie over:

http://www.roschmarine.nl/product.aspx?guid=d1c49c03-acf9-414e-a936-e6e6f6cd4e1e

of: http://www.vijverexpress.nl/index.php?route=product/product&product_id=1272

of: http://www.stabu.com/ArtikelGroepen.aspx?productGroepId=11

In het Antwerpse is aan "Den Antwerp" is Van Wauwe toonaangevend: http://www.plastiekvw.be/index.php?id=1004&section=&GLBSESSID=8losljoqnn55s9eoc6knp01pj1

Best is met GEKA klauwkoppelingen aan te sluiten, dan kan je alles gewoon afnemen bij vorst.

Oppassen met goedkope plastiek aftapkraantjes, want worden door UV op enkele jaren zeer broos.

Toegegeven, het is wel wat uitpluiswerk.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een waterpartij in je tuin: tips en aandachtspunten

Een waterpartij in je tuin: tips en aandachtspunten

Een waterpartij in je tuin of op je terras brengt sfeer. Bovendien helpt water de temperatuur op hete dagen aangenaam te houden. Enkele tips & tricks.

Lees meer

Gazon aanleggen: van augustus tot oktober kan je gras zaaien

Gazon aanleggen: van augustus tot oktober kan je gras zaaien

Augustus tot oktober is dé ideale zaaiperiode voor gras. Wie plannen heeft om een gazon aan te leggen, kan daarom maar best nog op tijd aan de slag.

Lees meer

Wanneer je hagen snoeien: in het najaar of wachten tot de lente?

Wanneer je hagen snoeien: in het najaar of wachten tot de lente?

Snoei je je hagen best in het najaar of wacht je beter tot de lente? Ontdek de beste periode en handige snoeitips om vorstschade te vermijden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag