2

Aankoop huis - feitelijk samenwonend

Steffi
Steffi
#Bouwpartners · 13 jaren geleden
Mijn vriend en ik wonen al anderhalf jaar feitelijk samen en zijn nu van plan een huis te kopen. De compromis is nog niet getekend, maar dat zou voor deze week of ten laatste volgende week zijn. Wij trouwen volgend jaar in april. Mijn vraag is dus: wat moeten wij nu doen om onszelf te beschermen (bij sterfte) en om bijkomende (notaris)kosten te vermijden? Trouwen we best nu al (voor het tekenen van de akte) voor de wet? Of laten we beter een "beding van aanwas" opnemen in onze akte? En als we niet trouwen vóór de aankoop, moeten we dan in april het huis "in de gemeenschap" inbrengen? Of heeft dit geen zin? Hoeveel kost dit alles?

Alle reacties

0
Steve
Steve
1 4
13 jaren geleden

Beste Steffi,

In afwachtingen van de trouw kan je ook overschakelen van 'feitelijk samenwonend' naar 'wettelijk samenwonend'.

Dat zal jullie alvast meer rechten geven.

Vervolgens bij de notaris zeker vragen om het beding van aanwas op te nemen in jullie akte.

Dan zal jullie alvast goed beschermd mocht er iets onfortuinlijks overkomen aan een van beiden.

Veel geluk met de aankoop en toekomstige trouw 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag