6

Vliegen

MLVC
MLVC
#Ramen en deuren · 11 jaren geleden
Achter mijn tuin is een weide met koeien met als gevolg dat ik met een ware vliegenplaag zit. Per dag mep ik er gemiddeld 1000 (ja, je leest goed, duizend!!!!!) dood. Uren ben ik daar zoet mee, wat een tijdverlies! Ramen poetsen is hopeloos, ze komen erop zitten terwijl je ze poetst en een uur later hangen ze weer vol vliegenstront. Mijn Reynaers aluminium profielen krijg ik zelfs niet meer proper, ik heb Reynaers hiervoor reeds gecontacteerd. Weet iemand hoe ik die vervelende vliegenuitwerpselen kan verwijderen? Of nog beter hoe ik kan voorkomen dat de vliegen op mijn muren en ramen komen zitten. Ik heb al vanalles geprobeerd: - er staat een grote border lavendel rond en ook andere kruiden zoals munt, salie, basilicum, tijm, ... - ik heb transparante plastiek zakjes opgehangen met water in (blijkbaar zou dat in zuiderse landen werken maar bij mij dus niet, ze komen er doodleuk opzitten) - ik ben speciaal product gaan kopen (zakje met lokstof waarin ze nadien verteren) maar dat stink als de pest zodat je niet meer buiten kan komen van de stank - de boer gevraagd om paarden i.p.v. koeien te zetten maar doet hij niet en hij beweert dat zijn koeien met een vliegenwerend product zijn behandeld Intussen ben ik ten einde raad. Wie kent de oplossing?

Alle reacties

0
speedy
speedy
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden

Beste,

Mijn buren en ik hebben momenteel net hetzelfde probleem.

En dit nadat er slechts 2 weken (!) koeien hebben gestaan.

We vragen ons af wat dit in de zomer (bij echt warm weer) zal zijn !

En inderdaad sommige profielen krijg je niet meer proper.

Wij hebben besloten om de burenbemiddelaar van de gemeente in te schakelen vermits

we ook niet weten van wie deze koeien eigenlijk zijn.

Heeft u al een oplossing ?

Mvg.

Karin

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
10 jaren geleden

Mannen, of vrouwen,

Dit kan je toch niet menen! De ene vraagt aan de boer om zijn koeien te vervangen door paarden en de andere wil een burenbemiddelaar aanstellen vanwege koeien in de aangrenzende weide.

Allemaal omdat die koeien de oorzaak zouden zijn van een vliegenplaag?

Af en toe een plaag van het een of het het ander is een natuurlijke onvermijdelijkheid ontstaan door een toevallige samenloop van omstandigheden.

Soms zijn dat lieveheersbeestjes, dan weer muggen, vliegen of sprinkhanen (zie bijbel).

Dat gaat wel over. De natuur lost dit zelf op.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
10 jaren geleden

Voor mij zijn er twee aspecten :

1. Is de veroorzaakte hinder abnormaal of niet ?  Maw hanteert de eigenaar de gebruikelijke vlieg- en madenbestrijdingsmiddelen op z'n koeien of niet.

2. Wie was er eerst : de weide of het huis.  Je kan niet verlangen als je in of naast landbouwgebied bouwt dat je geen normale landbouwhinder hebt.  Je wist dat immers toen je besliste om die bouwgrond te kopen.  't Is genuanceerder indien als bouwgrond ingekleurde grond voor hinderlijke landbouw gebruikt wordt in afwachting van verkaveling.  Hier zou je kunnen (proberen) overeenkomen dat die weides bv als hooiland gebruikt worden ipv grasland.

0
MLVC
MLVC
0 9 Andere particulier
10 jaren geleden

Aan Sjarel, Kris en Speedy,

Speedy -> neen ik heb nog geen oplossing gevonden

Sjarel -> ik stel voor dat jij dagelijks de ramen van mijn woning komt poetsen en dat we na een weekje eens overleggen (alle gekheid op een stokje ;-) dit is maar een grapje waarmee ik wil aantonen dat het echt wel erg is). Ik heb niets tegen een koe, dat hoort erbij als je op "den buiten" woont. Ik heb met de boer zelfs overlegd en hij beweert dat zijn dieren een speciaal product krijgen waardoor ze minder aantrekkelijk worden voor vliegen. En dat de natuur dit wel oplost daar ben ik het mee eens. Zodra het koude weer zijn intrede doet, zeker vriesweer, zijn de vliegen weg. Maar dat zijn maar enkele maanden per jaar hé. De bedoeling van mijn vraag was om ergens een zeer intelligente mens te vinden die een eenvoudig en efficiënt middel kent om op een milieu- en diervriendelijke manier te verhinderen dat vliegen hun uitwerpselen achterlaten op mijn ramen.

Kris -> 1. De boer zegt dat hij zijn dieren "een product" geeft. Is de hinder abnormaal ... hier is het antwoord genuanceerder. Ik woon hier al 12 jaar en het is pas de voorbije 2 jaar dat die hinder is ontstaan. Ligt het dan aan de koeien kan je, je afvragen? Ik heb geanalyseerd wat er de voorbije jaren nog zou kunnen veranderd zijn. Wat me opvalt is dat de teelt op het stuk grond achter mijn tuin en voor de weide (dus een "tussenstuk") de jaren voordien "hoge gewassen" (o.a. maïs, verschillende jaren op rij) waren die bovendien laat op het seizoen gerooid werden en mijn vermoeden is dat dit verhinderde dat de vliegen erover of erdoor vlogen. Na het rooien was het vaak al redelijk koud weer (te koud voor de vliegen, vermoed ik). De voorbije 2 jaar stonden er ("kort stro") graangewassen. Dus zeer laag gewas en vroeg gerooid met braakland als gevolg. Nog een wijziging is dat er de jaren voordien een paard samen met de koeien op de weide stond. Dat dier werd intussen spijtig genoeg verkocht.

2. het is bouwgrond die in afwachting van bouw (werd recent verkaveld en bouwvergunningen zijn afgeleverd) door deze dieren "proper" gehouden wordt. Vermoedelijk zal na de bouw het "achterland" weide blijven omdat dit al is opgekocht door iemand waarvan ik een zeer sterk vermoeden heb dat die op (hopelijk zeer lange termijn) een straat gaat aanleggen om dat "achterland" volledig te verkavelen (woonuitbreidingsgebied waarvan ik weet dat noch gemeente noch provincie moeilijk gaan doen bij verkavelingsaanvraag).

0
speedy
speedy
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden

Al meer dan 20 jaar (één buur zelfs meer dan dubbel zo lang) wonen wij rechtover deze nu desbetreffende weide. Tot er een paar maanden geleden ineens een omheining werd geplaatst. Naar het schijnt moet je nu een belasting op onbebouwde grond betalen (snap je ?!). De eigenaar van de grond is niet de eigenaar van de koeien. Deze stonden er enkel deze maand gedurende 14 dagen en moet je nu al onze ramen en deuren zien. En het is nog niet eens warm en zomer.

Naar het schijnt zat de nek van de dieren vol neten, eitjes en andere vuiligheid.

Oja, en men zegt wel eens "als je op de buiten woont moet je er de stank en de vliegen enzo maar bijnemen". Oke, maar teveel is teveel. Probeer maar in deze situatie je gelijk te halen bij wie dan ook !

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Materialen voor ramen en deuren: voor- en nadelen, prijs en onderhoudstips

Materialen voor ramen en deuren: voor- en nadelen, prijs en onderhoudstips

Nieuwe ramen en deuren kiezen? Vergelijk materialen, beglazing en prijzen en vind zo de beste match voor jouw woning en budget.

Lees meer

Op zoek naar een plaatser voor ramen en deuren? Zo vergelijk je slim!

Op zoek naar een plaatser voor ramen en deuren? Zo vergelijk je slim!

Wil je nieuwe ramen en deuren laten plaatsen? Ontdek hoe je plaatsers vergelijkt en een goede plaatser voor je ramen en deuren kiest.

Lees meer

Soorten rolluiken: welk matcht met jouw woning?

Soorten rolluiken: welk matcht met jouw woning?

Er zijn meer soorten rolluiken op de markt dan je denkt. Welke uitvoering past het best bij jouw woning? Een inbouw-, opbouw- of voorzetrolluik?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag