Momenteel rijden er 400.000 elektrische voertuigen (EV) rond in ons land. Per vier EV’s is er al één laadpaal. In de toekomst zullen deze aantallen alleen maar toenemen. Maar wat als je je elektrische wagen niet alleen gebruikt om je te vervoeren van A naar B, maar ook als thuisbatterij?
Hoe werkt bidirectioneel laden?
Er zijn al elektrische wagens waarvan de batterij bidirectioneel kan laden. Dat wil zeggen dat de batterij kan opladen, maar ook kan ontladen. Dat tweerichtingsladen biedt heel wat mogelijkheden. Zo is er de ‘vehicle-to-grid’ (V2G) technologie, waarbij een autobatterij stroom levert aan het net. Op die manier kunnen opgeladen autobatterijen bijspringen als de energievraag groot is. Maar je hebt ook 'vehicle-to-home' (V2H), waarbij je autobatterij stroom levert aan de apparaten in je huis. Je autobatterij fungeert dan als thuisbatterij. De stroom die je zonnepanelen produceren gaat zo niet verloren.
Hoeveel kan ik ermee besparen?
EV’s die bidirectioneel werken, helpen het net in evenwicht te houden en piekbelasting te voorkomen. Tijdens een windstille dag kunnen ze energie aan het net leveren. Terwijl tijdens een overproductie van zonne-energie ze automatisch opladen en het net ontlasten. Volgens een Duitse studie kan een gemiddeld gezin tot 727 euro per jaar besparen door slim te laden en bij hoge elektriciteitsprijzen stroom terug te leveren.
Deelauto’s zijn de early adopters
In Nederland en Groot-Brittannië zijn er al projecten waarbij deelauto’s ingeschakeld worden voor V2G. Half september komt er in ons land het eerste bidirectionele laadplein voor deelauto’s. België blijkt zeer geschikt voor een snelle uitrol van V2G. Net zoals andere landen lopen ook wij tegen een aantal struikelblokken aan. Zo is een open samenwerking tussen autobouwers, netbeheerders, energieleveranciers en laadpaalproducenten noodzakelijk.
Volgens experts is bidirectioneel laden een absolute noodzaak als we de energiekosten naar omlaag willen en netcongestie willen voorkomen
Kan mijn wagen bidirectioneel laden?
Het aantal EV’s dat bidirectioneel kan laden neemt met de dag toe. Momenteel zijn er al 70 modellen: van de Renault 5, Hyundai Ioniq 5, Peugeot e-3008 tot de Polestar 3 en de Volvo EX90. Maar naast je wagen moet ook je laadpaal compatibel zijn, moet de software actief zijn in je wagen en moet het Belgisch elektriciteitsnet voldoende sterk zijn.
Het is dus een goede zaak dat Fluvius de komende jaren 11 miljard investeert in het versterken van ons net. “Als bidirectioneel laden echt op héél grote schaal zou doorbreken in Vlaanderen, dan zijn de netten er klaar voor”, laat Fluvius-woordvoerder Björn Verdoodt weten aan De Tijd.
Wanneer kan ik mijn wagen als thuisbatterij gebruiken?
Volgens energie-expert Joannes Laveyne van UGent kunnen autobatterijen die stroom leveren aan het net een echte game changer zijn. "Vehicle to grid zal zeker een grote impact hebben, maar voorlopig is het toekomstmuziek. Automerk Renault zet belangrijke eerste stappen, andere automerken volgen voorzichtig. Maar volgens mij zal het vijf tot tien jaar duren eer V2G echt ingeburgerd zal zijn. De komende jaren is het aan de thuisbatterij en de stekkerbatterij. Die technologie is er al. Daarna zal de autobatterij pas een rol gaan spelen.”

Slank design en optimale isolatie: verhoog je wooncomfort met MasterPatio-schuiframen
Wil je nieuwe ramen en deuren plaatsen? Aluminium biedt een perfecte combinatie van stijl, veiligheid en comfort.




