Je koopt een nieuwe woning, pakt je verhuisdozen uit en plots valt de verwarmingsinstallatie stil of blijkt de kookplaat defect. Het klinkt als pech, maar dit soort situaties komen vaker voor dan je zou denken. Daarom lanceert vastgoedplatform Spotto samen met verzekeringsmakelaar Concordia een unieke pechverhelpingsdienst voor pas verkochte woningen.
Eerste hulp bij technisch defect
De nieuwe dienst pakt een probleem aan waar veel makelaars mee te maken krijgen. “Net voor of vlak na de akte kan een technisch defect opduiken aan ingebouwde toestellen, zoals een koelkast, oven of verwarmingsinstallatie. Dat is erg vervelend, zowel voor de koper als voor de verkoper”, weet Willem Degol, vastgoedmakelaar en voorzitter van Spotto.
“Een koper heeft vaak al zijn zuurverdiende centen geïnvesteerd in een woning en rekent niet op extra kosten. Aan de andere kant wil de verkoper een vlotte verkoop zonder problemen. Als makelaar zitten we dan vaak tussen twee vuren”, legt Degol uit. “Met de pechverhelpingsdienst bieden we een laagdrempelige oplossing voor dit probleem.”
Hoe werkt de pechverhelpingsdienst?
Vanaf het tekenen van het compromis tot vier maanden na de akte kunnen kopers rekenen op bijstand bij technische problemen. De termijn kan dus oplopen tot acht maanden. “We bieden geen nieuwe koelkast aan, maar wel twee interventies per dossier, met een maximum van 250 euro aan materiaalkosten per interventie”, verduidelijkt Degol.
Wat kost het en hoe meld je schade?
Deze pechverhelpingsdienst is niet standaard. Elke vastgoedmakelaar kiest zelf of hij deze extra dienst aanbiedt. “Het is niet zo dat elke transactie automatisch gedekt is. Toch merken we dat het initiatief warm onthaald wordt.” Voor de makelaar is de pechverhelpingsdienst een kleine investering. “De verkoper of koper betalen niets extra. Het enige wat je bij een defect moet doen is contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij, waarna een technieker wordt ingeschakeld. Je hoeft zelf geen facturen te betalen, alles wordt rechtstreeks geregeld. Deze dienst kan een groot verschil maken voor kopers én verkopers”, besluit Degol.
Pech in je pas gekocht huis?
Deze technische defecten komen het meeste voor.
- 40,3% van de defecten zijn problemen met inbouwtoestellen, zoals kookplaat, koelkast, microgolfoven, oven, …
- Verwarming en sanitair zijn goed voor 38,4% van de defecten.
- Bij 10,8% van de gevallen gaat het om problemen met elektriciteitsvoorzieningen.
- Problemen met de sloten komen in 8% van de gevallen voor.






