Werken onze verwarming en auto’s binnenkort op waterstof? Het onderzoeksteam van de KU Leuven gaat samen met Fluxys een jaar lang testen uitvoeren om de technologie van hun baanbrekende waterstofpanelen te optimaliseren. Tegen 2025 moet een deel van het Vlaamse aardgasnetwerk geschikt zijn om waterstof te vervoeren.
In 2019 maakte de wereld voor het eerst kennis met de waterstofpanelen van de KU Leuven. Die produceren groene waterstof uit zon en waterdamp uit de lucht. Het project betekent een grote stap in de energietransitie, waarin groene waterstof allicht een belangrijke rol te spelen heeft. Bij de aanmaak en het gebruik van waterstof komt er namelijk geen CO2-uitstoot aan te pas. Bovendien is het mogelijk om waterstof voor langere periodes op te slaan. Op de lange termijn moeten de panelen ervoor zorgen dat je bij je thuis zelf waterstof kan produceren om je huis te verwarmen of als brandstof voor je auto te gebruiken, zodat je geen fossiele brandstoffen meer nodig hebt.
Technologie verder verfijnen
Het onderzoeksteam van de KU Leuven slaat nu de handen in elkaar met Fluxys om een jaar lang testen uit te voeren. Sinds kort staan de waterstofpanelen op het groendak van het Fluxys-laboratorium in Anderlecht, een expertisecentrum als het op gas aankomt. “De waterstofpanelen staan er in verschillende oriëntaties opgesteld”, zegt Jan Rongé, postdoctoraal onderzoeker aan de KU Leuven. “De metingen en analyses in het labo zullen tonen hoe die oriëntatie, maar ook de weersomstandigheden, seizoenen en het moment van de dag de productie en samenstelling van waterstof beïnvloeden. Met die info kunnen we de technologie verder verfijnen.”
CO2-neutrale energie
De uiteindelijke bedoeling is om een CO2-neutraal energiesysteem te creëren waarin het vervoer van waterstof een sleutelrol speelt. “Zo willen we de energietransitie stap voor stap vooruit helpen”, zegt Raphaël De Winter, directeur Innovatie bij Fluxys. “Het proces om een gedeelte van het bestaande aardgasnet om te bouwen, is intussen gestart. Tegen 2025 zou een deel ervan geschikt moeten zijn om waterstof te vervoeren. Via de samenwerking met de KU Leuven willen we onze kennis delen en zo mee onze schouders onder de toekomst zetten.”
Toekomstmuziek
Kan je dan binnenkort je eigen energie opwekken met waterstofpanelen? “Daarvoor is het nog wat te vroeg”, zegt Jan Rongé. “Het kost tijd om een goed product te ontwikkelen. Maar mede dankzij steun van de Vlaamse overheid blijven we vooruitgang boeken. We werken intussen met tien mensen aan het project en willen onze vorderingen graag met de wereld delen.” Het team van de KU Leuven zet zijn tests en ontwikkelingen voort onder de koepel van het Solhyd project. Wil je er meer over te weten komen? Dan kan je op de website van Solhyd terecht.