6

Doorgangweg verkopen aan gemeente

aguska
aguska
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Beste,

Ik heb een halfopen huis gekocht waar aan de open kant een weg is die tot achterliggende huizen en garageboxen leid. Nu bleekt dat die weg van me is een gemeente wil dit voor een belachelijk klein prijsje overnemen. In gevaal dat ik daar niet op inga dreigen ze met onteigening proceduur. Wat kan ik eigenlijk voor vragen want 1250 € vind ik belachelijk.

Dank u voor alle info. 

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je kan de grondwaarde opzoeken, of vraag dit aan je notaris..

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier

Ik veronderstel dat er nu al een servitude (recht van overgang op die doorgangsweg) is die in je akte staat.  De waarde van die grond is minimaal want je kan er niets mee aanvangen.  

je kan idd aan de notaris vragen wat de grondwaarde ervan is maar verwacht er niet te veel van. 

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel

Beste, 

Het gaat dus om een weg vlak naast uw woning die als toegangsweg dient voor achterliggende huizen en garage's.

Je zegt "nu blijkt dat die weg van mij is". Iets waar je bij de aankoop dus geen erg in had ?

In ieder geval kan je met dat stuk weg in eigendom nooit iets anders doen dan het onderhouden. Een stuk eigendom dus dat enkel maar lasten en geen lusten geeft.

Als je die weg nu verkoopt aan de gemeente dan blijft voor jou woning alles hetzelfde behalve dat je die weg nooit meer moet onderhouden, herstellen of vernieuwen, die kosten komen dan aan de gemeente.

In die redenering zou ik dan die overname als een voordeel zien en vind ik dat bod zeker te overwegen.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Dat is waarschijnlijk de redenering die de gemeente volgt, maw die grond heeft weinig waarde voor de eigenaar. 

Misschien een realistisch tegenbod doen, zo'n onteigeningsprocedure kost ook tijd en geld, iets waar de gemeente ook niet op zit te wachten. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel

Opgelet 

Met afstand te doen, of de verkoop van deze servitude weg , verlies je alle rechten.

Kijk je aankoopakte zeker na betreffende de plichten en rechten van deze servitude ( recht van overweg)

Er kan bv instaan dat de maximale breedte hiervan 3 meter moet zijn. 

Er kan bv zijn dat toegang alleen maar verstrekt kan worden aan eigenaars van de achterliggende en aansluitende gronden

Er kan bv instaan dat er niet met zware vrachtwagens mag doorkomen 

er kan zelfs instaan dat de toegang beperkt is van uur tot uur.

Indien dit een gemeenteweg wordt dan vallen deze verpichtingen en rechten allemaal weg.

extreem : Tessenderlo overname van een servitude weg door de gemeente. 2 Jaar later verkaveling van de achterliggende percelen en uitbreiding van woonzone. Vorige eigenaar MOET betalen voor het aanliggende voetpad dat op zijn vroeger grond komt. 

Is door uitspraak rechtbank wel nietig verklaart.

Servitude weg in Stabroek naar de achterliggende landbouwpercelen en landbouwschool. Werd dagelijks gebruikt door leerkrachten, leveranciers en landbouwers. REchtbank door eigenaar, omdat de leerkrachten en de leveraciers langs een tweede -- weliswaar moeilijkere en gevaarlijker want over de speelplaats - ook toegang hadden . Werd dit opgenomen in het verbod. Alleen de landbouwers mochten hun achterliggende velden bereiken via deze doorweg.

Dus zomaar denken dat je niets dan voordelen kunt hebben is niet slim. 

Kijk je akte na.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel

We hebben geen glazen bol maar als je het bod weigert is dus de kans zeer groot dat je gedwongen onteigend zult worden wegens algemeen belang en dan vallen die garanties over gebruik ook helemaal weg. De kans bestaat zelfs dat men een nog breder stuk zal onteigenen dan men nu wil kopen of waartoe je bereid bent om te verkopen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wanneer kies je voor een compromis of voor een wederzijdse koopbelofte? Twee documenten met hetzelfde doel, maar waar zitten de verschillen?

Lees meer

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Er zijn verschillende soorten huurcontracten die je kan afsluiten. Wat houdt zo'n contract in? En hoe kan je een huurcontract stopzeggen? Een overzicht.

Lees meer

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Vlaams minister van Energie Depraetere lanceert Mijn VerbouwBegeleiding. Verbouwers krijgen zo gratis advies op maat van hun verbouwing.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag