2

Vroegtijdig opzeggen huurcontract

Fredmobiel
Fredmobiel
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Mijn zoon en zijn vriendin zeggen na 8 maand hun huurcontract op door aankopen woning.  Wordt de waarborg aan zien als dekking 3 maanden huur?  De gaswandketel moet 2-jaarlijks onderhouden maar ze vertrekken na 8 maand?  Ook de luchtventilatie moet jaarlijks onderhouden worden, ook na 8 mnd?  

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden
De huurwaarborg mag nooit gebruikt worden voor het betalen van de huur, ook niet bij einde huurovereenkomst. Deze kan pas worden terugbetaald na het verlaten van het pand en met eventuele aftrek van schadekosten. Verder moet ook nog bekeken worden wat voor huurovereenkomst er is getekend, een kortlopend (en voor hoe lang) of een normale huurovereenkomst (3-6-9). Sowieso, als ze na 8 maanden (in de negende maand dus) de huurovereenkomst opzeggen moet je daar nog minstens 3 maanden opzeg bijtellen en eindigt hun verantwoordelijkheid pas na één jaar.
0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

1) Mijn zoon en zijn vriendin zeggen na 8 maand hun huurcontract op door aankopen woning.  Wordt de waarborg aan zien als dekking 3 maanden huur? 

2) De gaswandketel moet 2-jaarlijks onderhouden maar ze vertrekken na 8 maand?

3) Ook de luchtventilatie moet jaarlijks onderhouden worden, ook na 8 mnd?  

Ik ga ervan uit dat dit een 9-jarige overeenkomst is 

1) Nee, huurbetalingen lopen door tot het einde van opzegperiode.
In principe dient die waarborg enkel als dekking voor de schade, maar geen enkele huisbaas gaat die vrijgeven als aan de wederverhuringsvergoeding (3 maanden in jouw geval) nog niet voldaan is. 
2) en 3) Onderhoud moet worden uitgevoerd door de huurder die in het pand woont op de vervaldag van het eerstvolgende onderhoud. Uiteraard is dit dikwijls een bron van discussie zowel voor de huurder als verhuurder omdat dit niet samenvalt met de huurperiode en deze uiteindelijk zelf voor de kosten opdraait of een nieuwe huurder na 1 week reeds een onderhoud moet uitvoeren, vandaar dat veel verhuurders een nieuw onderhoud eisen. Stel eventueel voor om deze pro-rata te betalen. Doe ik ook altijd als verhuurder en vermijd hiermee heel wat ruzies. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Mijn VerbouwLening is vanaf 2026 opnieuw renteloos

Mijn VerbouwLening is vanaf 2026 opnieuw renteloos

Vanaf 2026 wordt de Mijn VerbouwLening opnieuw renteloos, maar alleen voor de de laagste inkomens.

Lees meer

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vanaf 2027 moeten alle energieleveranciers een vast tarief voor energie aanbieden. Depraetere wil zo gezinnen beschermen tegen hoge energiefacturen.

Lees meer

Laatste weken om recht te hebben op Mijn VerbouwPremie voor deze werken

Laatste weken om recht te hebben op Mijn VerbouwPremie voor deze werken

Wat verandert er vanaf juli wat betreft premies en regelgeving? Doe nu nog deze werken om Mijn VerbouwPremie niet mis te lopen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag