Ingrijpende Energetisch Renovatie met vensters net boven de maximale U-waarde

6

Ingrijpende Energetisch Renovatie met vensters net boven de maximale U-waarde

Antoni123
Antoni123
#Regelgeving · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste,

We hebben onlangs een huis uit 1974 gekocht en gaan voor de inrgijpende energetische renovatie. We gaan de vergunningsaanvraag indienen tegen eind 2023/begin 2024 en moeten aan verschillende voorwaarden voldoen, waaronder de U-waarde (zie link). Ik vermoed dat Umax naar de Uw waarde verwijst?

Hierbij de gegevens van de leverancier: Ug = 1.1, opendraaiend raam: Uf 1.62 W/m²K en Uw 1.44 W/m²K, schuifdeur is dat: Uf 2.17 W/m²K, Uw 1.52 W/m²K. Indien de Umax naar de Uw verwijst voldoet de schuifdeur niet. Kunnen we hiervoor een uitzondering aanvragen? de chassis vervangen zou een kostelijk grap zijn voor een heel kleine meerwaarde...

Hopelijk kan u mij hierbij helpen.

met vriendelijke groet,

Antonin

Hierbij een link
https://www.vlaanderen.be/epb-pedia/epb-plichtig-toepassing-en-eisen/epb-eisentabellen-per-aanvraagjaar/u-waarden-huidig

1
Adrie
Adrie
2 17 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dag Adrie,

Kleine foutje rechtgetrokken in mijn laatste bericht: Uf moest Uw zijn en ik had de Uw al aangegeven in de oorsponkelijk vraag ;)

Op de volgende link staat (https://www.vlaanderen.be/epb-pedia/gebouw/scheidingsconstructies/vensters/soorten) dat een deur toch als deur ingegeven kan worden aangezien het voldoet aan de wikipedia definitie van een deur? Of begrijp ik het verkeerd?

merci!

Je begrijpt het idd verkeerd. 
Een schuifraam wordt niet beschouwd als een deur omdat het op de vier zijdens vast zit en perfect geïsoleerd kan worden. 
Dat is bij een deur niet het geval en aldus is men minder streng voor een deur. 
Dus schuiframen vallen onder dezelfde maximale Uwaarde als vaste ramen. 

Alle reacties

0
Adrie
Adrie
2 jaren geleden

het gaat over een nieuw te bestellen raam?
Waarom denk je dat jij een uitzondering zou mogen krijgen?

de regelgeving is er voor iedereen en de Uf-waarde van je schuifraam is gewoon niet goed. 
kan je geen beter glas steken ?
heb je thermisch verbeterde afstandshouders?

0
Antoni123
Antoni123
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

Dag Adrie,

Ik heb ondertussen mijn twee vragen zelf kunnen beantwoorden: Een schuifraam valt onder deuren (KLOPT NIET, zie vervolg) waardoor ik aan minder strenge voorwaarden moet voldoen (Umax van 2 ipv 1.5). De Umax verwijst trouwens naar de Uw (U window), niet naar de andere Ug (glas) of Uf(frame). 

Indien de chassis niet voldoen aan de vereisten kan er een boete worden opgelegd of kan er een goedkeuring komen volgens de 2% regel zou iemand het willen gebruiken.

Voor de meer tech-savvy of doe-het-zelvers onder ons raad ik de EPB 3G app van de vlaamse overheid aan. Je kan daarin alles ingeven om je EPB peil te berekenen en de mogelijkse boetes die gepaard gaan met uw huis.

Adrie, om terug te komen op uw vraag: Een schuifraam van 4m2 vervangen omdat de Uw 0.02 W/m²K naast de norm zit vervangen is, denk ik, ecologisch noch financieel verantwoordbaar waardoor ik een andere oplossing zocht :) Betere glas is idd ook een goede alternatief en de total U-waarde kan vervolgens berekend worden via de bovenstaande tool.

Indien vragen hoor ik het nog graag.

Cheers,

0
Adrie
Adrie
2 jaren geleden

Antonindv,

je verwart een aantal aspecten. 
ik vermeld speciaal Uf omdat je Ug redelijk is (ik doe epb) waaruit ik concludeer/bereken dan je Uf niet denderend is. 
Het is ook niet je Uf die er 0,02 naast zit, maar het geheel, zijnde Uw.  
opgelet: een schuifraam moet ingegeven worden als een raam, niet als een deur. 

daarom dat je stelling dat je dan een nieuw schuifraam moet kopen ook fout is, want je kan inspelen op zowel de Ug als de afstandshouders en toch hetzelfde profiel behouden. 
Je creërt een foute perceptie dat men je verplicht om dure uitgaves (nieuw schuifraam)  te doen terwijl je vertrekt van een kwalitatief minder goed profiel. 
Daarom dat de regelgeving je aanspoort om beter te doen. 
sowieso mag je 2% afwijken qua oppervlakte. 
je kan ook de Uw laten berekenen (bv door fabrikant) : soms haal je dan net wel de maximale Uw. 

0
Antoni123
Antoni123
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

Dag Adrie,

Kleine foutje rechtgetrokken in mijn laatste bericht: Uf moest Uw zijn en ik had de Uw al aangegeven in de oorsponkelijk vraag ;)

Op de volgende link staat (https://www.vlaanderen.be/epb-pedia/gebouw/scheidingsconstructies/vensters/soorten) dat een deur toch als deur ingegeven kan worden aangezien het voldoet aan de wikipedia definitie van een deur? Of begrijp ik het verkeerd?

merci!

0
Adrie
Adrie
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dag Adrie,

merci!

Je begrijpt het idd verkeerd. 
Een schuifraam wordt niet beschouwd als een deur omdat het op de vier zijdens vast zit en perfect geïsoleerd kan worden. 
Dat is bij een deur niet het geval en aldus is men minder streng voor een deur. 
Dus schuiframen vallen onder dezelfde maximale Uwaarde als vaste ramen. 

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ook gewoon opengaande deuren, met of zonder glas, kunnen langs vier zijden vast zitten. Ze kunnen ook perfect geisoleerd en luchtdicht worden afgewerkt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Verbouwen zonder omgevingsvergunning? Vlaanderen schaft meldingsplicht af en vereenvoudigt de regels voor kleinere verbouwingen.

Lees meer

Komt er in Vlaanderen een dynamisch capaciteitstarief?

Komt er in Vlaanderen een dynamisch capaciteitstarief?

Komt er een nieuw dynamisch capaciteitstarief? Energie-expert verwacht aanpassingen die piekverbruik afstraffen.

Lees meer

Elektriciteitsfactuur zal dalen door taxshift en extra korting

Elektriciteitsfactuur zal dalen door taxshift en extra korting

Het Vlaams klimaatplan heeft als doel om minder CO2 uit te stoten. Daarom komt er een taxshift en een extra korting op elektriciteit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag