Ik denk niet dat het probleem is of dat groendak nu van de overheid wel of niet mag worden weggelaten, met of zonder vergunningsplicht. Sommige werken zijn nu eenmaal niet gebonden aan een vergunningsaanvraag, niet bij de oprichting of niet bij de afbraak (of het niet uitvoeren).
Het probleem is dat op die manier wordt bespaard op de uitvoering. Dat gaat dan over een grote besparing ten gunste van de projectontwikkelaar maar niet persé ten gunste van de aannemer(s) en al zeker niet ten gunste van de aparte kopers.
Dat is een vaak voorkomende praktijk bij grote bouwpromotors. Ik ga hier geen namen noemen maar ik ken er die dat bij vrijwel elk project zo lappen.
Indien het, zoals ik vermoed, over een project met verschillende kopers gaat, dan kan je best met de medekopers (medeeigenaars) aan hetzelfde zeel trekken en de promotor hierbij gezamenlijk ter verantwoording roepen. Ofwel moet die de werken laten uitvoeren zoals ze gepland zijn, ofwel moet die de minprijs verdelen over de medeeigenaars. De keuze tussen de twee opties is daarbij aan de medeeigenaars.