6

Gevolgen functiewijziging

Speeltgenerol
Speeltgenerol
#Regelgeving · 11 maanden geleden

Wij hebben interesse om een perceel te kopen waar een huis en loods op staan. Perceel is gelegen in agrarisch gebied en staat bij stad vergund als varkensloods en bedrijfswoning. Nu zouden wij een functiewijziging moeten doen naar zonevreemde woning en zonevreemde loods, met als risico dat de loods verwijderd gaat moeten worden omdat landbouw en visserij zegt dat loods dan niet meer nodig is. Wat vul ik best in bij motivering zodanig dat de loods toch behouden zou kunnen worden? Heb veel ruimte nodig voor mijn hobby maar dat gaan ze niet aanvaarden vrees ik. Alvast bedankt voor tips. Indien de loods effectief weg zou moeten gaan we toch niet kopen.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
11 maanden geleden

De enige die hierop kan antwoorden is stedebouw.  Vraag desnoods om als opschortende voorwaarde de regularisatie van de loods op te nemen.  Ga ook al eerst eens langs bij stedebouw met de vraag.

0
Speeltgenerol
Speeltgenerol
0 3
11 maanden geleden

Alvast dank voor u antwoord. We zijn reeds bij stedenbouw geweest en daar kregen we als antwoord luister eens bij landbouw en visserij omdat hun advies doorslaggevend is bij functiewijziging. Maar bij landbouw en visserij moeten we een simpel dossier opstellen en een maand later kan je maar antwoord verwachten. Tegen dan zijn we waarschijnlijk 2de om te kopen want alles is hier snel verkocht.

0
Speeltgenerol
Speeltgenerol
0 3
11 maanden geleden

Wat wel belangeijk is in het dossier is de motivering waarvoor loods gaat gebruikt worden. En gezien agrarisch gebied zijn de functie voor de loods maar beperkt. Zou opgeven voor opslag maar weet niet of dit specifiek genoeg is voor landbouw en visserij of we nog betere motivering kunnen geven die meer kans maakt dat de loods kan blijven.

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
11 maanden geleden

Het is nu eenmaal landbouwgrond en dan mag je enkel de woning bewonen als je ook een landbouwactiviteit of tuinbouwactiviteit uitoefent. Die loods moet ook gerelateerd zijn aan een landbouwactiviteit. Waarvoor ga je de grond gebruiken ?

De prijs zal ook minder zijn dan diezelfde woning en loods op een gewoon bouwperceel. Het ene is het gevolg van het ander.

0
Charel
Charel
932 5443 Andere professioneel
11 maanden geleden

Bijkomend dient die aan land- of tuinbouw gerelateerde bedrijvigheid volgens mij dan ook nog beroepsmatig te zijn.

0
Speeltgenerol
Speeltgenerol
0 3
11 maanden geleden

Dank voor de reacties, de huizen die er rond staan zijn ook allemaal zonevreemd. Daarom dat we ook functiewijziging gaan moeten aanvragen naar zonevreemd maar willen graag loods ook behouden als zonevreemd. Gaan geen professionele activiteiten in gebeuren. Zou enkel gebruikt worden voor opslag van goederen en voor hobbymatig wat in te klussen. De grond is nu ook reeds gras en dat mag zo blijven voor ons.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waarom wordt het verbod op nieuwe stookolieketels uitgesteld in Wallonië?

Waarom wordt het verbod op nieuwe stookolieketels uitgesteld in Wallonië?

Nieuwe stookolieketels zouden in 2025 verboden worden in nieuwbouw in Wallonië en vanaf 2026 in bestaande woningen. Maar dit verbod wordt nu uitgesteld.

Lees meer

Wat met vervuilde bodems na de deadline van het Promaz-fonds?

Wat met vervuilde bodems na de deadline van het Promaz-fonds?

De deadline voor registratie bij het Promaz-fonds voor een tegemoetkoming bij een bodemsanering loopt af op 28 februari 2025. Maar wat na die datum?

Lees meer

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag